|

|

|
Tip: Tanc greu -
Vanator de tancuri
Locul de origine:
Germania nazista
Designer:
Ferdinand Porsche
Proiectat:
1942-1943
Producator:
Porsche GmbH
Produs: martie-mai
1943
Numar unitati
construite: 91
Greutate: 65 tone
Dimensiuni:
Lungime: 8,14m (cu tun) - Latime: 3,38m - Inaltime: 2,97m
Echipaj: 6 (sofer,
radio-operator, comandant, trei servanti)
Blindaj: 200 mm
maxim
Arma principala:
8,8 cm Pak 43/2 L/71
Armament secundar: MG 34 7.92mm
Motor: 2 × Maybach HL 120 benzina, 592 CP
Raport
putere/greutate 9.23 PS/tona
Suspensie: bare de
torsiune longitudinale
Raza operationala:
150 km distanta rutiera; 90 km teren accidentat
Viteza: 30 km/h
|

|
Panzerjager Tiger
(P) a fost un tanc greu al Wehrmacht-ului german (Schwerer Panzerjäger)
proiectat in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial ca vanator de tancuri. A
fost construit in numar foarte mic in 1943 si denumit “Ferdinand” dupa
designerul sau, Ferdinand Porsche, folosindu-se sasiul tancurilor care fusesera
produse pentru un proiect de tanc greu; proiect sistat in faza incipienta.
In anul 1944, dupa
modificarea vehiculelor existente, acestea au fost redenumite “Elefant”.
Desemnarea oficiala in limba germana a fost Panzerjaeger Tiger (P) si denumirea
de inventar a fost Sd. Kfz184.
Modelul care urma
sa devina ulterior "Elefant", a fost un prototip pentru proiectul-concurs de
Tiger I fabricat de Porsche Gmbh in fabrica Nibelungenwerk din Sankt Valentin,
Austria. Aproximativ o suta de prototipuri au fost construite.
Atat propunerea
castigatoare, Henschel, cat si designul Porsche au folosit aceeasi turela
produsa de uzinele Krupp. Design-ul Henschel pozitiona turela Krupp aproximativ
central pe sasiul tancului, in timp ce design-ul Porsche a plasat turela mult
mai aproape de zona frontala a suprastructurii. Deoarece design-ul Henschel
Tiger a fost ales pentru productie, sasiul Porsche nu a mai fost necesar pentru
proiectul tancului. Prin urmare, s-a decis ca sasiele Porsche sa fie folosite
ca baza a unui nou proiect de tanc greu, respectiv vanator de tancuri, denumit
“Ferdinand”. Montarea noului tun Krupp, 88 mm Pak 43/2, tun anti-tanc, cu raza
mare de actiune, urmarea eliminarea tancurilor inamice inainte ca acestea sa-si
atinga pozitia la care tunurile deveneau eficiente.
Tancul Ferdinand a
fost proiectat sa sustina blindatele de talie usoara, cum ar fi Marder II si
Marder III, in ofensivele armate. Un tun similar, utilizat pentru Elefant, a
fost folosit si pentru blindatele Hornisse, mai tarziu cunoscut sub numele de
“Rinocerul” (Nashorn), tot un vanator de tancuri, construit in paralel.
Proiectare-Sasiul
Pozitionarea
motoarelor in centrul sasiului, la toate prototipurile destinate proiectului
Tiger I, care urmau sa fie convertite la blindate anti-tanc fara turela, a
condus la amplasarea armei principale, tunul de 88 mm, intr-un compartiment
situat in spatele sasiului. Arma principala a fost montata intr-o structura
simpla, de tip cutie (stil cazemata), cu laturile usor inclinate, deasupra
sasiului. Soferul si operatorul radio erau in compartimente separate situate in
fata. Deoarece motoarele au fost plasate central, operatorul radio si soferul
erau separati de restul echipajului si nu puteau comunica decat prin interfon.
O placa blindata
de 100 mm, a fost fixata peste placile din fata, crescand grosimea placii
frontale la 200 mm si adaugand inca 5 tone la greutate.
|


  
|
Tractiune si motor
Cele doua motoare
Porsche, cu racire cu aer, au fost inlocuite cu doua motoare Maybach HL 120 TRM
de 300 PS (296 CP 221 kW). Motoarele actionau generatoarele electrice, care la
randul lor, alimentau motoarele electrice conectate la pinioanele din spate.
Motoarele
electrice actionau si ca sistem de directie al vehiculului. Acest motor hibrid
"benzina-electric" deplasa vehiculul 0.11 km/l (909l/100km) pe teren accidentat
si 0.15 km/l (667l/100 km) pe drum, la o viteza maxima de 10 km/h pe teren
accidentat si 30 km/h pe drum. Pe langa consumul mare de combustibil si
performanta slaba a sistemului de tractiune era necesara, de asemenea, o
intretinere indelungata si calificata; pinioanele trebuiau schimbate la fiecare
500 km.
Suspensia cu care
era echipat tancul “Elefant” consta in sase boghiuri duble (trei pe fiecare
parte), cu bare de torsiune longitudinale, fara roti care sa se suprapuna sau
role de intoarcere. Ceea ce pare a fi doua seturi de pinioane de antrenare, la
fiecare capat al vehiculului pe fiecare parte, cuprinde de fapt un pinion
frontal care angaja senila cu o unitate de frana cu tambur si un motor de
actionare electrica la partea din spate pe fiecare parte, care actiona pinionul
din spate.
Armament
Vehiculul a fost
echipat cu un tun de 88mm Panzerabwehrkanone 43/2. Acest tun de calibru 71
lungime a fost initial dezvoltat ca un inlocuitor pentru celebrul tun 88mm
anti-aerian care a fost folosit cu succes impotriva tancurilor Aliate in
campania din Desert. Acesta avea o teava mult mai lunga decat modelele L/56 si
oferea o viteza sporita proiectilelor.. Acesta folosea deasemenea proiectile
diferite, respectiv mai mari. Aceste imbunatatiri ale tunului 88mm L/71 sporeau
in mod semnificativ capacitatea de penetrare a blindajului in comparatie cu
tunul de 88 mm. Desi a castigat in fata tunului 88mm Flak 41 si totodata nu a
devenit o arma anti-aeriana, acesta a fost transformat cu foarte mare succes in
Pak 43, arma anti-tanc.
Tunul montat pe
sasiu avea o capacitate redusa de deplasare pe orizontala si in elevatie, de
aproximativ 25 grade.
Productie
Nouazeci si unu de
sasiuri existente de “Porsche Tiger" au fost convertite (numar sasiu 150010 la
150100). Lucrul a fost finalizat in doar cateva luni, in perioada martie-mai
1943.
|
 

  
|
Modificari - Elefant
In septembrie 1943
toate blindatele Ferdinand ramase au fost modificate pe baza experientei de
lupta acumulate in Batalia de la Kursk. In perioada octombrie si noiembrie 1943,
48 din cele 50 de blindate care au supravietuit au fost modificate prin
adaugarea unei mitraliere grele MG 34 (pentru a imbunatati capacitatea
anti-infanterie), a unei cupole pentru sporirea campului vizual al comandantului
(piesa modificata de la Stug III) si prin aplicarea unui strat de Zimmerit.
Blindajul frontal a fost ingrosat si senilele largite; aceste modificari au
condus la cresterea greutatii de la 65 t la 70 t. Blindatele imbunatatite au
fost denumite oficial Elefant, fapt confirmat de ordinele lui Hitler din 1 mai
1944.
Trei Bergepanzer
Tiger sau Bergetiger au fost construite in toamna anului 1943 din prototipurile
Tiger si un Ferdinand avariat in lupta, care nu mai putea fi convertit la
Elefant, fiind modificat intr-un Rammpanzer Tiger sau Rammtiger, un vehicul
experimental destinat ruperii liniei de front.
Istoric de lupta
Tancul Ferdinand a
fost detasat in lupta pentru prima oara in batalia de la Kursk, unde 90 de
unitati au fost deplasate, reprezentand utilizarea cea mai concentrata a acestui
blindat in cel de-al Doilea Razboi Mondial.
“Ferdinand” a
fost optimizat pentru distrugerea tancurilor sovietice T-34 si a tunurilor 76.2
mm anti-tanc din spatele frontului, de la o distanta de peste trei mile, cu
tunul de 88 mm Pak43/2 L/71; un rol efectuat cu succes. Cu toate acestea, dupa
avansarea prin linia initiala de rezistenta sovietica, a fost impiedicat de o
varietate de defecte, cum ar fi: lipsa fantelor destinate vederii periferice, o
turela rotativa sau chiar prezenta unei singure mitraliere ca armament secundar.
Infanteria sovietica, recunoscand repede aceste defecte, se putea ascunde cu
usurinta in transeele lor pana ce blindatul avansa peste liniile lor, pentru ca
apoi sa atace cu grenade si cocktailuri Molotov din partile laterale.
In timp ce unele
dezavantaje au fost reduse semnificativ prin versiunile imbunatatite ale
blindatului, o problema mai severa intampinata la Kursk a fost efectul minelor
anti-tanc sau au fost defectiunile mecanice. Orice deteriorare a senilelor sau
suspensiei insemna reparatii complicate, iar greutatea extrem de mare a tancului
Ferdinand facea remorcarea o operatiune foarte riscanta. Vehiculul standard de
recuperare a blindatelor in serviciul armatei germane a fost Bergepanzer IV, o
varianta a blindatului Panzer IV, care putea tracta singur un Panzer IV fara
ajutor. Acest vehicul de tractiune era insuficient pentru blindate mai mari,
precum Tiger I, care necesita trei Bergepanzer IV pentru a putea fi remorcat,
iar Ferdinand necesita cinci Bergepanzer IV legate in tandem pentru a tracta
blindatul de pe teren.
|






|
In stadiile
initiale ale bataliei de la Kursk, atunci cand germanii se aflau inca in
ofensiva, blindatele grele au putut fi recuperate si reparate cu relativa
usurinta pe timp de noapte; aceasta a permis la inceput ca majoritatea
blindatelor Ferdinand sa fie salvate, reparate si readuse in serviciu. Cu toate
acestea, odata cu schimbarea situatiei de pe front impotriva germanilor, atunci
cand armata germana a intrat in defensiva, blindate Ferdinand cu defectiuni
minore aveau sanse minime pentru a putea fi recuperate, iar echipajele acestora,
de obicei, erau fortate sa distruga vehiculul pentru a evita caderea in mainile
sovieticilor a unui echipament extrem de costisitor.
Desi modificarile
aduse modelului Elefant au imbunatatit fiabilitatea blindatului, unele probleme
nu puteau fi eliminate pe deplin. In 1944 blindate Elefant au fost detasate pe
frontul italian unde au avut rezultate mai degraba ineficiente; greutatea lor de
aproape 70 de tone nu le permitea sa foloseasca drumurile si podurile italiene.
La Kursk, cele mai numeroase pierderi de blindate Elefant nu au fost ca rezultat
direct al luptei, ci mai degraba al avariilor mecanice sau lipsei pieselor de
schimb; echipajele fiind obligate sa distruga blindatele abandonate.
Ultimele blindate
care supravietuisera pana atunci au fost detasate in 1945, la Zossen, in timpul
bataliei pentru Berlin.
“Ferdinand”/”Elefant” ar fi putut fi considerat ca fiind cel mai de succes
vanator de tancuri folosit in timpul razboiului, cu un raport de tinte distruse
de aproximativ 10:1. In timpul bataliei de la Kursk, Batalionul 653 Schwere
Panzerjäger-Abteilung, sPzJägAbt a sustinut ca a scos 320 de tancuri inamice din
lupta, raportat la pierderea a 13 tancuri Ferdinand. Acest raport impresionant
se datoreaza puterii impresionante de foc si a protectiei blindajului,
oferindu-i un avantaj enorm atunci cand este utilizat in lupta, cu un rol
defensiv, dar static. Cu toate acestea, mobilitatea inadecvata si fiabilitatea
mecanica diminuata conduceau la o capacitatea operationala foarte linitata.
Modelele Elefant si Rinocer (Nashorn) au fost inlocuite de
Jagdpanther care avea montat un tun similar.
Supravietuitorii
Doar doua vehicule au supravietuit razboiului.
Un “Ferdinand” a
fost capturat de fortele sovietice la Kursk, iar acum este la impresionantul
Muzeu de Tancuri de la Kubinka aflat la marinea Moscovei. Un alt model Elefant a
fost capturat la Anzio de americani, iar acum face parte din colectia Armatei
Statelor Unite la Muzeul Ordance de la Fort Lee. Modelul de la Fort Lee a fost
restaurat la stadiu operational in 2007-2008, insa din pacate, nu in schema de
culoare originala.
|






|
|
|