Muzeul Arheologic Delphi
Delphi Archaeological Museum
|

Muzeul arheologic Delphi este muzeul care gazduieste artefacte
antice care au fost gasite in Delphi, Grecia. Piesele centrale sunt
vestigiile gasite in vechiul complex al Oracolului din Delphi,
ridicat in secolul 18 i.Hr., cand oracolul a fost infiintat si unde a fost consultat pana la sfarsitul Antichitatii. Exponatele
sunt in principal ofrande excavate din complexul Oracolului, precum
si elemente arhitecturale ale cladirilor din complex.
Interiorul
Primul muzeu din Delphi a fost construit in 1903 pe baza planurilor
arhitectului francez Albert Tournaire si modificat ulterior la o
constructie mai mare cu doua etaje in 1958, pe baza desenelor
arhitecturale ale celebrului arhitect Patroklos Karantinos.
Finantarea proiectului a fost oferita de bancherul si filantropul
Andreas Syngros. Extinderea din 1938 a fost necesara pentru a gazdui
colectia tot mai mare de obiecte gasite la sapaturile de École
française d'Athènes si de omologii lor greci in ultimii ani.
In 1975, muzeul s-a imbogatit cu obiectele "chryselephantine" care
au fost excavate recent de-a lungul drumului sacru antic al
complexului oracolului. In 1974, o noua camera s-a adaugat la
expozitia de aur si fildes gasite in sanctuar. Expunerea
finala a obiectelor a fost finalizata in 1980. Muzeul a fost extins
si renovat din nou in 1999 de catre Ministerul Elen al Culturii in
conformitate cu cele mai recente standarde muzeale. O noua fatada modernizata, o noua
incapere-lobby, o cafenea si un magazin de suveniruri cu replici ale
vestigiilor au fost create.
|

                     
           
Conducatorul
de car din Delphi 478 sau 474 i.en, Muzeul Delphi.
Conducatorul de car din Delphi, de asemenea, cunoscut
sub numele Heniokhos, este una dintre cele mai cunoscute
statui care au supravietuit din Grecia Antica si este
considerata una dintre cele mai bune exemple de statui
antice din bronz. Avand o dimensiunea reala (1.8m)
statuia “Conducatorului de car” a fost gasita in 1896 in
Sanctuarul lui Apollo din Delphi.
Statuia a fost turnata pentru a comemora victoria unei
echipe la Jocurile Pythian, care au avut loc la Delphi
la fiecare patru ani in onoarea lui Apollo Pythean.
Aceasta a fost initial parte dintr-un grup statuar mult
mai mare, inclusiv carul, patru (eventual sase) cai si
doua ajutoare. Mai multe elemente din statuile cailor au
fost gasite alaturi de conducatorul de car. Cand grupul
statuar era intact, acesta ar fi fost una dintre cele mai
impunatoare lucrari de bronz din lume.
O inscriptie pe baza de calcar a statuii arata ca acesta
a fost dedicata de Polyzalus, tiranului din Gela, o
colonie greaca din Sicilia, ca un tribut adus Zeului
Apollo pentru a ajuta sa castige cursa de care.
Inscriptia spune: "... Polyzalos m-a dedicat ... Fa-l sa
prospere, onorat fie Apollo"
Orasele siciliene au fost foarte bogate in comparatie cu
majoritatea oraselor din Grecia continentala si
conducatorii lor isi puteau permite jertfele cele mai
fastuase dedicate Zeilor, dar si cresterea celor mai
buni cai si antrenarea celor mai iscusiti conducatori de
care. Este putin probabil, insa, ca statuia se provina
din Sicilia. Numele sculptorului este necunoscut dar,
din motive stilistice se crede ca statuia a fost turnata
in Atena. Ea are anumite asemanari de detaliu cu statuia
cunoscuta sub numele de Piraeus Apollo, care este
cunoscut a fi de origine ateniana.
|




Proiectare si conservare
Cele mai multe statui din bronz din la cele mai vechi
timpuri au fost din nefericire topite pentru a recupera
materia prima, dar “Conducatorul de car” a supravietuit
pentru ca a fost ingropat. Conducatorul este aproape
intact, cu exceptia antebratului stang si a catorva
detalii ale capului care lipsesc, inclusiv insertii de
cupru pe buze si majoritatea genelor de argint, precum
si bentita capului. “Conducatorul de car” este una
dintre putinele statui de bronz grecesti care si-a
pastrat ochii incrustati din sticla. Statuile din bronz
grecesti au fost turnate in sectiunii si apoi asamblate.
Cand a fost descoperit, statuia era in trei bucati,
capul si trunchiul superior, trunchiului inferior si
bratul drept.
Figura este cea a unui om foarte tanar, precum jockeii
moderni, acestia fiind alesi pentru talia lor foarte
zvelta astfel incat acestia erau de obicei adolescenti.
El poarta un xystis, o haina pe care conducatorii o
purtau in timpul curselor. Haina este pana la glezne si
se incheie in talie cu o curea simpla. Cele doua curele
care ii traverseaza spatele impiedicau “umflarea”
xystis-ului in timpul cursei, de la curentul de aer.
Neobisnuit pentru acea era, “Conducatorul” este imbracat
din cap pana-n picioare. Cei mai multi sportivi din acea
vreme ar fi concurat nud, iar reprezentarea lor fiind de
asemenea nuda. Tanarul trebuie sa fi avut cu siguranta
un statut inferior stapanului sau Polyzalos. Este
speculativ faptul ca un sclav nu era potrivit pentru a
fi "zugravit" nud.
Stilistic, “Conducatorul” este clasificat ca apartinand
epocii clasice timpurii. Statuia este mai naturalista
decat kouroi a perioadei arhaice, dar postura este inca
foarte rigida in comparatie cu lucrari ulterioare ale
perioadei clasice. O despartire de la stilul arhaic este
ca pozitia capulului este usor inclinata intr-o parte.
Redarea naturalista a picioarelor trebuie sa fi fost
foarte admirata in timpurile Antichitatii.
Voalul din Delphos
La aproximativ zece ani dupa descoperirea
“Conducatorului de car”, in 1907, Mariano Fortuny y
Madrazo (1871-1949), un designer spaniol din Venetia, a
creat o rochie de matase cu pliuri pe care a numit-o
“Voalul din Delphos”dupa statuia renumita. Aceste rochii
sunt considerate piese importante de moda si arta ale
secolului XX, una dintre acestea fiind expusa in
colectia Muzeului de Arta Moderna din New York.
|



|
|
|