|
Muzeul Cailor Ferate
Cea mai mare diorama feroviara din Romania
|

|
Ce este o diorama? Daca deschidem
Dictionarul Explicativ al Limbii Romane de acolo vom afla ca o
diorama este o "reprezentare spatiala a unei portiuni de peisaj, în
care se expun, in muzee...".
Diorama feroviara din cadrul Muzeului Cailor Ferate din Bucuresti
este, de asemenea, o reprezentare spatiala a unor portiuni de peisaj
strabatute de calea ferata.
Calea ferata, in complexitatea ei, strabate toate formele de relief
existente, principiile de realizare a traseului fiind diferite de la
o forma la alta. Zonele de ses, zonele de dealuri sau zonele de
munte, fiecare au farmecul lor aparte.
|


|
Pe dioramele cu specific feroviar este
relativ dificil sa impletesti toate aceste ipostaze cat mai corect.
Principalul obstacol este spatiul. Pornind de la dioramele de
apartament si terminand cu dioramele existente in muzee, spatiul
necesar pentru reproducerea unei anumite zone ar fi de cateva zeci
de metri sau chiar sute de metri. Dupa cum este usor de inteles,
acest spatiu este, cel mai adesea, aproape imposibil de gasit. Cu
toate acestea, in cadrul muzeului nostru am reusit sa realizam o
diorama impresionanta ce masoara nu mai putin de 14,4 m x 4 metri.
|



|
Prin dimensiunile si complexitatea ei,
aceasta este cea mai mare din tara, in acest moment. Pe suprafata
dioramei am reusit sa reproducem cat mai mult din situatiile
frecvent intalnite pe reteaua feroviara. Diorama cuprinde zone de
campie, zone de deal, dar si zone de munte strabatute de calea
ferata. Traseele sunt realizate cu linie dubla si electrificata, asa
cum sunt magistralele feroviare, cu linie simpla si neelectrificata
ce ne aduc aminte de liniile secundare, dar exista si o linie
ingusta functionala ce ne reaminteste de ,,parfumul” mocanitelor de
odinioara. In afara traseelor, diorama are doua statii de cale
ferata si o halta, un subsol tehnic pentru gararea garniturilor,
precum si un depou de locomotive.
|


|
Traseele liniilor, pozitionarea macazurilor si a dublelor jonctiuni,
liniile depoului de locomotive, liniile de manevrare din gari, toate
respecta un flux logic si tehnologic feroviar ceea ce face ca
aceasta diorama sa fie foarte aproape de realitate.
Semnalizarea utilizata pe diorama este romaneasca. Semnalele
luminoase, culorile folosite, cat si combinatiile acestora sunt
intocmai ca cele folosite la CFR. Acest lucru este in premiera in
Romania intrucat pana in prezent nici o firma nu a produs in serie
semnale cu catarg, semnale pe console si semnale de manevra
romanesti la scara machetei (1:87). Toate acestea au fost proiectate
special pentru aceasta diorama si, in acest moment, diorama noastra
este singura din tara care beneficiaza de acest tip de semnale.
Linia electrificata a dioramei este functionala si respecta
alcatuirea unei retele de contact reala ca la CFR. Stalpii retelei,
consolele pentru fire cat si traversele rigide folosite reproduc
intocmai si la scara pe cele existente in Romania. Ca si sistemul de
semnalizare, reteaua electrificata este unicat in tara noastra,
fiind singura diorama ce respecta acest sistem intocmai ca cel
utilizat la CFR.
In materialele viitoare, va vom prezenta cateva dintre elementele
specifice ale acestei diorame, structurate pe mai multe articole.
|


Muzeul Cailor Ferate
www.muzeulcailorferate.ro
|