|

|
M3
Transportor Blindat
M3 Half-track
|
|

|
Model:
Transportor blindat hibrid
Tara
origine: SUA
Greutate: 9.3t
Lungime: 6.18m
Latime:
2.22m
Inaltime: 2.26m
Echipaj: 3 + 10
Arma
principala: 1 x 12.7 mm mitraliera M2
Arma
secundara: 2 x 7.62 mm mitraliera M1919A4
Motor:
White 160AX, 6,330 cc, 6 cilindri, benzina
Raport
putere greutate: 15.8 cp/tona
Suspensie: hibrid, arcuri voluta verticali, arcuri lamelare
Capacitate combustibil: 230 l
Raza
operationala: 282 km
Viteza
medie: 72 km
|
Transportorul blindat de trupe M3 hibrid, a fost un vehicul blindat folosit de
catre Statele Unite ale Americii, Imperiul Britanic si alti Aliati,in timpul
celui de-al Doilea Razboi Mondial si pe parcursul Razboiului Rece. Aproape 43 de
mii de unitati au fost produse in total; acestea au fost furnizate armatei
americane (armata si puscasii marini), precum si Commonwealth-ului britanic si
fortelor Armatei Rosii. Acest model a fost utilizat pe toate fronturile de lupta
si totodata pe intregul parcus al razboiului.
|

|
Istoric
Intre
cele doua razboaie mondiale, armata SUA a incercat sa imbunatateasca mobilitatea
tactica a propriilor forte armate. Cu scopul de a gasi un vehicul de infanterie
de mare mobilitate, armata americana a evaluat vehiculul francez Citroen-Kégresse.
Compania White a produs un prototip de transportor folosind propriul sasiu si
caroseria M3 Scout Car.
|

|
Design-ul a fost standardizat in 1940 si construit de catre compania Autocar,
compania T Diamond Motor si compania White, folosind cât mai multe componente
comercializate pe piata amaricana cu scopul de a imbunatati fiabilitatea si rata
de productie.
M3 a
fost livrat cu doua variante de motorizare, 160AX sau IHC RED 450, precum si o
cutie de viteze cu 5 trepte. Suspensia pe fata era asigurata de arcuri lamelare,
iar suspensia pe spate (senilele) era asigurata de volute vericale. Franarea era
asigurata de un sistem hidraulic, directia era efectuata manual, iar sistemul
electric era pe 12V.
|

|
M3 a
fost omologul mai mare al lui M2, acesta din urma fiind initial destinat sa
functioneze ca un tractor de artilerie. M3 a avut un sasiu mai mare decât M2 cu
o singura usa de acces unica in spate si scaune pentru un echipaj de 13 soldati.
Zece locuri au fost dispuse in lung, cinci de fiecare parte a vehiculului, iar trei
locuri in cabina. Spatiile de sub scaune au fost folosite pentru depozitarea
munitiei si a ratiilor, spatiile suplimentare din spatele spatarelor scaunelor
au fost folosite pentru armele suplimentare. Un mic spatiu pentru
depozitarea minelor a fost adaugat pe partea exterioara a caroseriei, chiar
deasupra senilelor. Pe front, cele mai multe unitati au stivuit ratii
suplimentare de hrana, rucsacuri si alte echipamente pe exteriorul vehiculului.
Rafturi si cutii de bagaje pentru depozitare situate pe exteriorul caroseriei au
fost introduse abia spre sfarsitul razboiului.
|

|
Primele vehicule au avut o montura pivotanta chiar in spatele scaunelor din fata,
pentru montarea unei mitraliere M2 Browning de 12,7mm. Mai târziu, modelul M3-A1
a utilizat o structura blindata centrala ridicata pentru montarea unei
mitraliere de 12.7mm. Monturile laterale din compartimentul central erau
dispuse si pentru mitraliere calibru 7.62mm. Multe transportoare M3 au fost
modificate la standardul de configuratie M3-A1. Blindajul era asigurat pe
intregul perimetru al caroseriei, atat printr-un blindaj retractabil care
proteja radiatorul motorului, cat si printr-un parbriz antiglont.
|

|
M3-urile au fost initial extrem de nepopulare si poreclite cutii de "Purple
Heart" (o trimitere la decoratiile primite de catre soldatii Armatei SUA raniti
in lupta) de catre trupele americane. Plângerile se axau in principal pe lipsa
totala de protectie superioara impotriva proiectilelor de artilerie si totodata
pe faptul ca blindajul era inadecvat impotriva rafalelor mitralierelor grele
inamice.
Productia totala a modelului M3 a ajuns la aproximativ 41000 de vehicule. Pentru
a furniza Aliatilor unitati de transportoare blindate, compania International
Harvester a furnizat mii de unitati prin programul Lend-Lease, avand la baza
proiectul M3, modele redenumite M5.
|




|
|
|