|
|
PLACA TURNANTA
Placa turnanta este
un dispozitiv format dintr-o grinda ce are posibilitatea de a se
roti in plan orizontal. Pe aceasta grinda sunt montate sine de cale
ferata. Prin rotirea acestei grinzi cu un
vehicul pe ea, se poate roti vehiculul cu un unghi de pana la 360°.
In mod curent, vehiculul de pe aceasta grinda poate fi rotit cu 180°
pentru a putea fi intors, practic pe loc.
Daca ne gandim la o locomotiva, fara utilizarea unei placi turnante
ar fi necesar un traseu de sine in forma de bucla pentru intoarcerea
acesteia. Daca ne gandim la faptul ca o locomotiva poate fi inscrisa
pe o linie ce are raza minima de 100 m, vom putea usor calcula ca
aceasta bucla ar ocupa un spatiu foarte mare. Asadar, daca pentru
intoarcerea unui vehicul feroviar folosim o placa turnanta, putem
economisi mult spatiu si multa sina.
|

|
Locomotivele cu abur
au avut, inca de la aparitie, nevoia de a circula cu cosul inainte.
Acest lucru era necesar pentru ca toate dispozitivele ce trebuie
manevrate de un mecanic sunt pe o singura parte. Daca locomotiva
circula cu tenderul inainte, din motive de vizibilitate, mecanicul
nu mai putea observa la timp semnalele din lungul caii, mai ales in
cazul circulatiei cu viteze mari. In afara miscarilor de manevra,
tot timpul in parcurs, mecanicul trebuia sa priveasca calea inainte.
Dar cum putea fi posibil acest lucru in cazul in care trenul circula
pe o linie ce in final se infunda ? Pentru a putea trenul reveni de
pe acea linie, era nevoie, asa cum am aratat mai sus, ca locomotiva
cu abur sa circule din nou cu cosul inainte. Pentru acest lucru, era
necesar ca aceasta sa fie intoarsa cu 180°. Daca s-ar folosi o bucla
ca in cazul tramvaielor, spatiul necesar construirii acesteia ar fi
forte mare si, de cele mai multe ori, acest lucru este imposibil. In
consecinta, odata cu constructia liniilor s-au prevazut si
dispozitive pentru intoarcerea locomotivelor. Cel mai cunoscut si
mai eficient dispozitiv de acest gen era placa turnanta. Aceasta
oferea posibilitatea de intoarcere a locomotivelor rapid, in
siguranta si intr-un spatiu foarte redus, comparativ cu celelalte
sisteme.
La inceput, placile
turnante au fost foarte simple. O groapa
circulara, o grinda cu sine, un pivot central si o sina circulara cu
axul in centrul pivotului central. Desigur, si locomotivele la
inceputuri era usoare si de mici dimensiuni si nu necesitau placi
turnante mari. Pentru intoarcerea locomotivelor cu placa, erau
prevazute la capete suporti in care erau introdusi pari de lemn care
erau folositi de manevrantul placii (placagiul) pentru a impinge.
Asadar, placagiul impingea in lemn si mergea pe circumferinta gropii
intorcand locomotiva.
La unele placi
turnante, pentru a se evita accidentarile, suprafetele gropilor la
nivelul liniei ce se putea roti erau prevazute cu capace fixate pe
cadre ce se roteau in acelasi timp cu placa propriu zisa.
|
|
Odata cu aparitia
locomotivelor cu abur de dimensiuni mari, grele, unele putand atinge
chiar 200 tone, nu mai era posibila intoarcerea acesteia prin
impingerea cu bratele. De asemenea, aceste locomotive aveau si o
lungime mai mare, vechile placi turnante devenind inutilizabile.
Adaptatrea placilor turnante noilor tipuri de locomotive a fost o
cerinta urgenta si asa au aparut placile turnante de 25 de metri,
capabile sa suporte locomotive grele, care aveau actionarea
electrica, nu cu bratele ca la vechile tipuri. De asemenea, au fost
echipate noile placi si cu cabine pentru mecanismul si aparatura de
actionare, pentru placagiu, cu dispozitive de inzavorare eficiente,
cu instalatii de semnalizare a accesului permis, sau nu pe placa si
cu instalatii de iluminare pe timpul noptii. |

|
In afara intoarcerii
locomotivelor la capat de sectie, placile turnante si-au mai gasit
vocatia si in cadrul depourilor. De regula, depourile de locomotive
sunt situate in zonele de la marginea oraselor mari si acest lucru
influenteaza intinderea acestora. Asadar,
o hala de reparatii locomotive daca este de forma dreptunghiulara,
precum o hala obisnuita, spatiul necesar efectuarii manevrelor este
cel putin la fel de intins ca si suprafata halei in sine.
Acest lucru de multe ori este un mare dezavantaj din
cauza constructiilor existente ce nu pot fi demolate.
De asemenea, pentru a iesi o locomotiva din
centrul halei de reparatii este necesara manevrarea tuturor
locomotivelor existente ce ocupa linia, chiar si a celor la care se
lucreaza. Si din aceste motive, cele mai multe hale de reparatii
locomotive au fost construite de forma circulara pentru a putea avea
in centru o placa turnanta. Astfel, in orice moment se pot manevra
locomotivele cu usurinta fara a fi afectate alte puncte de lucru,
pot fi si intoarse locomotivele si totul intr-un spatiu foarte
redus.
|

|
Cum se face o manevra
cu placa turnanta ?
Mai intai se stabileste
cu placagiul de la ce linie se va iesi si la ce linie se doreste a
se ajunge. Mecanicul de locomotiva va
observa cu atentie daca instalatia de iluminare de pe placa a
accesului permis sau nu, ii permite acestuia accesul, verifica daca
placa turnanta este in dreptul liniei sale si daca aceasta este
inzavorata si astepata indicatiile (cu steguletul sau cu lanterna)
date de catre placagiu. Daca toate aceste conditii sunt indeplinite,
mecanicul pune locomotiva in miscare cu cel mult 5 km/h si intra pe
placa. Odata ajuns pe placa, mecanicul verifica ca intreaga
locomotiva sa fie pe lungimea placii si strange franele locomotivei
pentru a o imobiliza. Apoi asteapta sa se manevreze placa la linia
ceruta dupa care, verificand daca placa este inzavorata, luminile
de semnalizare ii permit iesirea, linia este libera si placagiul ii
da semnale, va pune locomotiva in miscare si va iesi de pe placa pe
o alta linie.
In unele tari,
placile turnante sunt echipate si cu fir de contact pentru ca
locomotivele electrice sa se poata alimenta fara a mai fi necesara
manevrarea lor cu o locomotiva de manevra cu motor diesel.
|
|
|