|

|
Un
scurt istoric al liniei Bucuresti Giurgiu si al
Locomotivei Nr. 43 "CALUGARENI"
Conditiile istorice au
facut ca dezvoltarea politica, sociala si economica a provinciilor
traditionale ale Romaniei – implicit si a cailor ferate – sa fie
diferita in a doua jumatate a secolului al XIX – lea. Caile ferate
au patruns mai intai in Banat (1854), Dobrogea (1860), Transilvania
(1868) si apoi in Bucovina, Muntenia, Moldova (1869) si Oltenia
(1875). Pana la incheierea - la 1 decembrie 1918 – a procesului de
desavarsire a statului national unitar roman, caile ferate s-au
dezvoltat o perioada in cadrul a doua retele separate : una in
vechea Romanie si alta in Imperiul Habsburgic care, din 1867, in
urma pactului dualist, a devenit Austro – Ungaria.
Dupa numeroase discutii
si tratative, englezii J.T. Barkley si J. Staniforth au obtinut
concesiunea executarii lucrarilor liniei Bucuresti (Filaret) –
Giurgiu, la 1/13 septembrie 1865. Traseul ales avea in vedere
realizarea cat mai lesnicioasa si economica a legaturii Capitalei cu
principala artera de comunicatie europeana de atunci, fluviul
Dunarea. |

|


|
Inaugurarea festiva si
oficiala a liniei a fost facuta la 19/31 octombrie 1869. Inca din
timpul noptii au fost aduse de la Giurgiu doua garnituri alcatuite
din cate trei vagoane : unul de clasa I, unul de clasa a II – a si
unul de clasa a III – a, insumand cca 100 de locuri si avand o
lungime de numai 37m! Calatorii inaugurali erau ministri, membrii
ai corpului diplomatic, reprezentanti mai de seama ai autoritatilor
si cativa mari negustori. O parte din cei invitati s-au eschivat de
a participa, de teama… calatoriei cu trasura cu aburi, nemaivazuta
pana atunci in tara!
|

|
Intr-o forma asemanatoare
trenurilor inaugurale, s-a circulat inca multi ani pe aceasta cale
ferata: doua garnituri de cate trei vagoane pentru calatori si doua
trenuri de marfa zilnic. Pentru mai multa siguranta, nu se circula
noaptea, cele sase statii ( Filaret, Jilava, Comana, Baneasa,
Fratesti si Giurgiu ) inchizandu-se la ora 19.
La data inaugurarii,
linia Bucuresti – Giurgiu dispunea de 5 locomotive: cu tender separat tip 1B
( nr. 4 "ARGESIU", nr. 6 , "DUNAREA", nr. 7 "DAMBOVITA", nr. 8
"CALUGARENI" si nr. 9 "MICHAIU BRAVU" ), construite in 1869 de
firma Canada Works, Birkenhead, Anglia;
Parcul de locomotive a
sporit apoi prin achizitii si preluari, in anul 1882 efectuandu-se
renumerotarea si chiar schimbarea unor nume, pentru a se putea
incadra in schema Administratiei CFR.
|

|
Cele 5 locomotive tip 1B
(nr.4 si nr. 6-9) au primit la CFR numerele 40 – 44 astfel : nr. 40
"TOPOLNITA", nr. 41 "BRATESIUL’’, nr. 42 "RESBOIENI’’, nr. 43
"CALUGARENI’’ si nr. 44 "MICHAIU BRAVUL”. Aceste locomotive erau
inca in serviciu in anul 1906, fiind utilizate la manevra in statii
sau la remorcarea trenurilor de tonaj mic, pe liniile secundare.
Dintre acestea, locomotiva cu nr. 43 ,,CALUGARENI’’ s-a pastrat pana
in zilele noastre, fiind cea mai veche locomotiva cu abur in viata,
existenta in tara noastra.
|

|
Locomotiva cu nr. 43
"CALUGARENI’’ a fost construita in Anglia de firma Canada Works din
Birkenhead, cu numarul de fabricatie 233 si ea a remorcat trenuri de
calatori si marfa pe linia ei de origine , Bucuresti Filaret –
Giurgiu, fiind ulterior retrasa din circulatie in primul deceniu al
secolului trecut. Datorita initiativei din anul 1924 a inginerului –
inspector general Theodor Bals (1880 – 1965), reputat specialist in
domeniul materialului rulant, au fost salvate de la casare cateva
tipuri reprezentative de locomotive cu abur, care au fost utilizate
pe linile romane de cale ferata. Aceste locomotive au constituit
nucleul pentru formarea vechiului muzeu feroviar, inaugurat in 1939
cu ocazia serbarilor "CEFERIADEI 1869 – 1939’’. Acest muzeu era
amenajat in parcul stadionului "Giulesti’’ situat in imediata
apropiere a podului Grant. Din pacate acest vechi Muzeu al Cailor
Ferate Romane a fost distrus de bombardamentele din 4 aprilie 1944,
singura locomotiva crutata fiind nr. 43 "CALUGARENI’’.
|

|
Locomotiva a
fost repusa in functiune in anul 1939, cand a remorcat – in cadrul
unei parade – micul tren de epoca cu trei vagoane, apoi in anul
1969, cu ocazia sarbatoririi centenarului liniei Bucuresti –
Giurgiu, locomotiva a fost reparata la IMMR "16 Februarie" Cluj
Napoca, remorcand trenul omagial format din replicile celor trei
vagoane, construite in acest scop la IMMR Pascani.
Garata apoi pe linia
Muzeului CFR situata in statia Bucuresti Nord langa peronul liniei
14, locomotiva si cele trei vagoane de calatori sunt mutate si din
acest loc in cursul anului 1990, datorita lucrarilor la statia de
metrou "Gara de Nord’’ ce au implicat si demolarea cladirii unde
era expusa aceasta locomotiva.
|

|
In noua locatie – o hala
de tabla in curtea Muzeului CFR – locomotiva nr. 43 "CALUGARENI’’
si cele trei vagoane istorice vor mai astepta inca patru ani cand,
la data de 17 martie 1994, locomotiva si vagoanele, dupa o
operatiune extrem de dificila, sunt repuse din nou pe sine
adevarate.
Transportata la depoul
Bucuresti Calatori , locomotiva si tenderul ei au fost incarcate si
expediate la "Remarul 16 Februarie" Cluj Napoca pentru a fi
reparate si repusa in functiune. Dupa dificile operatiuni de
restaurare, locomotiva trece cu succes de proba de parcurs si apoi
revine la Bucuresti incarcata separat impreuna cu tenderul.
Calitatea ireprosabila a reparatiilor efectuate la uzina clujana a
fost demonstrata si cu ocazia parcursului de proba – demonstrativ –
pe distanta Bucuresti – Snagov Plaja in luna septembrie a anului
1994.
|

|
In data de 30 octombrie
1994 cu ocazia festivitatilor prilejuite de aniversarea a 125 de ani
a liniei de cale ferata Bucuresti – Giurgiu, locomotiva nr. 43
"CALUGARENI’’ aflata atunci la venerabila varsta de 125 de ani a
parcurs din nou – speram ca nu pentru ultima data – linia de la
Bucuresti la Giurgiu ….
Duminica 30 octombrie
1994, ora 8.00. O zi de toamna cu ceata. Gara de Nord mai iluminata
ca de obicei si impodobita de sarbatoare isi asteapta oaspetii. La
peroanele liniilor 8 si 9 este o animatie neobisnuita. La linia 8
este garata garnitura omagiala remorcata cu locomotiva nr. 43
"CALUGARENI’’ aflata in presiune, gata de plecare, iar la linia 9
este garata garnitura istorica a Regionalei CFR Bucuresti formata
din 9 vagoane remorcate cu locomotiva "PACIFIC’’ 231.065 si ea la
randul sau reparata si pusa in functiune pentru acest tren jubiliar.
|

|
Conform telegramei
Diviziei de Miscare Bucuresti cu nr. 602 , la ora 9.21 s-a dat
plecarea trenului omagial ,,CALUGARENI’’ remorcat de locomotiva cu
acelasi nume si compus din cele trei vagoane pe doua osii, replicile
vagoanelor originale.
"Scenariul’’ a prevazut
depasirea trenului "CALUGARENI’’ de catre cel nostalgic in statia
Jilava si apoi primirea acestuia in statia Comana.
Astfel se reeditau –
peste 125 de ani – momentele inaugurale ale primei linii de cale
ferata din Principatele Unite unde, si de aceasta data, locomotiva
nr. 43 "CALUGARENI’’ a facut fata cu cinste dupa atata vreme…
|

|
Locomotiva nr. 43
"CALUGARENI’’ a mai fost pusa in presiune si cu alte ocazii. In 1
august 1996 a fost prezenta in statia Bucuresti Baneasa unde s-a
"intalnit’’ cu o locomotiva MAV ( nr. 269 ) a muzeului de la
Budapesta de aproximativ aceeasi varsta cu ea. In 25 septembrie 1997
a participat la aniversarea a 125 de ani ai Garii de Nord din
Bucuresti alaturi de alte locomotive. De asemenea a mai fost
prezenta si cu alte ocazii in statia Bucuresti Baneasa la diverse
prezentari de material rulant.
Muzeul Cailor Ferate
Romane – parte integranta a CENAFER – are in patrimoniul sau acesta
locomotiva, nr. 43 "CALUGARENI’’ fiind totodata cea mai veche
locomotiva CFR care se mai pastreaza si azi .
Pentru multe generatii de
ceferisti, locomotiva nr. 43 "CALUGARENI’’ a fost si va ramane un
simbol al Cailor Ferate Romane.
|

Reportaj realizat in colaborare cu
MUZEUL CAILOR FERATE
Multumiri Domnului
Mircea Dorobantu
Iulie 2010
|