Alexandru CALINESCU-ARGHIRA
Lucrarea - “Pat
nuptial pentru doi copaci”
Oloron, Franta
1990
Timpuri regasite
Drumul
stelelor
Arta si spiritualitatea sunt strans legate, ian 1992
La Oloron-Sainte-Marie, pe cealalta parte a Pirineilor, Pierre-Louis
Giannerini, un profesor de istorie, reinvie la randul sau “Drumul
stelelor”. La indemnul sau, asociatia Camino, vrea si ea sa combine
esential arta contemporana cu arta romana, araba si gotica.
Sustinuta si finantata de ministerele de cultura din Franta si
Spania, de Comisia Culturala Europeana, autoritatile publice
regionale si cativa sponsori privati, Camino lanseaza pe parcursul
anului 1990, un nou simpozion la Oloron. Cinci sculptori iau cu
asalt orasul. Cinci locatii sunt selectionate, unde fiecare artist
va incerca sa traduca ceea ce suscita in el “un dialog spiritual
care merge mai departe decat dragostea”, cum spune unul dintre
acestia. Si Oloron incepe sa vibreze de cabluri ce decupeaza marmura
de Dubon, de dalta lui Warren si fierul de sudat al lui Arghira. E o
nebunie in hambarul de pe strada Revol unde sunt lucrate unele
dintre opere.
Aceasta manifestatie culturala fara precedent in Franta modifica in
continuare fizionomia Pirineilor occidentali. Toamna trecuta, Mark
Brusse, Amadeo Gabino, Gerard Koch, Guy de Rougemont si Pedro
Tramullas au semanat opere noi.
Nu in ultimul rand, Alexandru Arghira a construit, in mijlocul
parcului Pomme, un pat demn de Guliver, o constructie baroca din
scripeti, lopeti, roti de bicicleta, tevi si grilaje, dar ansamblul
acoperit cu o saltea de iarba este foarte armonios, “pentru a invita
la meditatie”, spune sculptorul. “Le las oloronienilor grija de a se
odihni acolo. Este cadoul meu”.
|

Acela
este cel mai mare simpozion, dupa parearea mea, in sudul Frantei. A
fost finantat si s-a aflat sub inaltul patronaj a doua ministere,
ale culturii franceze si spaniole si a Comisei Europene. Este
trecerea Sfantului Santiago de Compostel sau Jacques de Compostelle,
care trece de aici din Franta, peste Pirinei si ajunge la Quesca in
Spania. Si mergand pe drumul lui, este primul si singurul simpozion itinerant.
Adica aici e o lucrare, aici e alta, mergand peste munte, e o treaba
foarte interesanta.
Stii cum e,
dintr-una in alta, ca daca stateam aici, ce dracu sa faci aici?
Culmea
e, ca de cand m-am intors nu m-a mai chemat nimeni la niciun
simpozion in Romania.
Nimeni!
Si am
vrut sa ma duc, dar m-au refuzat.
Scurt. Au zis: ia mai….ia…ia viteza monsieur!
E foarte misto, e
in sudul Frantei, la poalele Pirineilor.
Eram
in Germania cu o bursa si am primit o invitatie daca vreau sa vin...
Si ce vrei sa faci? ”Vreau sa fac un pat.”
Da nu stiam cum
vreau sa-l fac. Si au zis ca poate vreau sa ma gandesc si la altceva,
cum adica un pat? Si am facut eu o macheta asa, dar era mai
mult pentru mine, si cand am ajuns acolo, sa innebuneasca aia.
|

Ce vrei sa faci?
“Vreau
sa fac un pat.“ Da nu mai ai si alte schite? ”Ba da, am o
gramada, da eu vreau sa fac patul”… Pai cine ai mai vazut sa faca
un pat? “ Eu!”
Era un sculptor
care era cu curul in doua luntrii, traia in Spania si manca rahat in
Franta…Unu’ cu un baston. Bai, ii puteau lu’ ala picioarele, bai era
ceva! Si se oferea mereu sa ma duca cu masina.
Avea
pantofi murdari acolo pusi in masina, masini d-astea de sculptori,
topoare, bormasini, tot ce vrei, pantofi puturosi… Si asta m-a luat
la intrebari.
Adica cum patul?
Si
mi-a sarit tandara, si i-am zis: “uite care-i treaba, eu am fost
invitat sa fac o lucrare, vad ca parca sunt la scoala, tre’ sa dau
aici…, ce-am de gand sa fac si cum am de gand sa fac?
Eu asta vreau sa
fac si cu asta am terminat.
Vreti
bine, nu, ma urc in primul avion si ma intorc acasa.”
Si am plecat. Si s-a facut patul… Acum sa vezi ce se mai lauda cu el…
Era
acolo o biserica secolul al XIII-lea cred, foarte frumoasa, dalele
erau mancate de picioare…, si le-au scos afara.
Cum e domnule sa le scoata ca sa puna niste rahaturi noi,
niste travertin… Erau afara, cand le-am vazut mi-am zis: asta e
covorul meu, pe care sta patul.
I-am
spus peisagistului: “vreau doi pomi inalti, dar care sa nu creasca”.
Si asa a fost, n-au crescut inalti, dar s-au facut ca niste umbrele.
Dar la vernisaj a
fost o poveste intreaga. A trebuit sa tinem un discurs.
Eu
m-am interesat, si populatia din Oloron era cam subtire si le-am zis
ca e cazul sa se mai inmulteasca, de aceea le fac cadou acest pat…,
a fost bascalie mare.
Acum nu stiu daca
il mai ingrijesc ca lumea e ciudata.
|

Salonul international de sculptura contemporana
Paris, mai-iunie 1990
Istoria artelor vizuale, si a sculpturii in mod special, scoate in
evidenta, in zilele noastre, linii de forta care duc spre conflicte
de aspiratii contradictorii. Pe de o parte, ies la suprafata
manifestari in care spiritul tinde spre acordarea la univers, dupa o
anumita ordine si armonie, pe de alta parte, se profileaza un nou
sens al realului, unde totul devine o dovada de cunoastere,
scufundata in necunoscut, combinand refuzul invataturii cu un adevar
mult mai sociologic.
La jumatatea distantei dintre cei doi poli, opera lui Arghira se
situeaza la intersectia dintre un anumit umanism mediteranean si o
gandire logica centrata pe dinamica formelor in spatiu. Legaturile
cu arhitectura se dovedesc primordiale si genereaza o comuniune
stransa cu natura si universul uman...
Gerard
XURIGUERA,
critic de arta
|

Pentru mine cea mai
mare lucrare este cea de la Madrid (“Trecerea albastra” - Madrid,
Spania 1992). N-a fost concurs, am fost invitat. Asta e diferenta
intre un simpozion d-asta mic, unde astia te pun sa faci macheta in
materiale definitive, sa le expediezi dupa care nu le mai vezi la
fata, si unul important. Cand esti cunoscut te invita, treaba ta ce
faci, tu semnezi. Am fost invitat sa particip la simpozion. Si
fiecare a facut ce l-a dus mintea.
Cand am venit acolo,
am venit cu macheta, si-am zis, asta o fac! Punct. Si ce reprezinta?
S-atunci ai o discutie si spui: uite, eu m-am gandit la asta, asta
sau asta. Si
cu asta basta!
|

La Sibiu am facut o
lucrare, e un scaun de lemn, cu o panta de iarba, este langa usa
unde intra directorul. Erau trei buruieni pe el.
Domnule, m-am dus odata la ei si le-am zis: “chiar nu va este
rusine, aveti aici gradinari, d-astia care cosesc iarba, e un muzeu,
e Muzeul Taranului din Sibiu. Chiar nu gasiti pe unu care sa o
cosesca, sa fie frumos?” Ii doare exact undeva.
Iar in
Italia am o lucrare care trece prin coltul unui spital, si trecand
pe acolo intalnea un burlan.
Un burlan. Am vorbit cu primarul, cu arhitectul
orasului, zic: “ce facem cu asta?” Aaa, non fa niente! Si-au
scos burlanul. Eu mi-am facut lucrarea si am plecat.
Anul
urmator, un coleg de-al meu, a facut un catalog mititel si cea mai
mica poza dintre toate e a mea unde se vede bine ca au pus burlanul
la loc. Si
mi-au taiat lucrarea in doua, am vrut sa fac o hartie de intampinare…
Domnule, eu mi-am facut ce-am avut de facut, restul nu ma
intereseaza.
Daca o
sa vina unu cu ciocanu s-o sparga si sa o sa strice, cum s-a dus la
lucrarea lui Michelangelo, sau nu stiu ce nebun care s-a dus cu
cutitul sa taie panza…, n-am ce-i face... De Geernica lui Picasso nu
poti sa te apropii, e un panou mare de sticla.
Vii, ajungi acolo,
si de acolo te uiti… Nu te duci sa tragi flegme pe lucrare!
„Arghira este un sculptor care porneste de la un
neo-realism foarte modern, dar curios, traversat de inspiratii
medievale ce exprima tendintele revenirii la spiritualitate a
tinerei generatii.”
Rene HUYGHE, membru al Academiei Franceze
|

E o
manastire, manastirea Bistrita, jos este biserica boierilor
Craiovesti, ce credeti ca este la intrare?
Este asa o rama de
lemn cu un geam. Pe fresca este iscalit cu cuiul, cu briceagul, cu
litere slavone. Si dedesupt ce specifica? Este iscalitura
scriitorului… E un scriitor care a fost acolo, dar pentru ca e
scriitor si e cunoscut i-au pus-o in rama.
Daca
tu te duci acolo si te iscalesti cu cuiul pe o fresca, te ia si te
duc la politie.
Este incredibil, e
pus in rama pentru ca e iscalitura lu’ ala. Ar trebui sa puna numele
prostilor pe toate frescele…
Si apropo de
Michelangelo, domnule, la Roma e un jeg. Cand eram elev la liceu,
acum se numeste Tonitza, aveam un profesor care ne povestea:
Domnule, cand intri in Biserica…, si te uiti acolo, Moise, cu
coarnele, se uita la tine, te pironeste cu privirea...
Asta se intampla acu’ zeci de ani, am auzit ca acum s-a mai schimbat.
Si m-am dus si acolo sa vad daca ma pironeste ala. Ce sa ma
pironeasca ca era o intuneceala de n-aveai treaba, si m-am apropiat
de tovarasul.
Bai,
bagai 100 de lire, era cam cat un pahar cu apa si se aprindea un bec
chior, de 60 sau maximum 80.
Si se auzea
tic-tac, tic-tac, si pfff, se oprea becul. Norocul meu a fost ca a
venit o trupa d-asta de americani, si-au inceput sa bage aia la fise
acolo…, si bagau aia, ca la aia nu se cunostea, la mine se cunostea,
dracu, ca cu o fisa d-aia mancam un sandvici. Bai, jeg! Si cel mai
jeg e la Pompei, eram cu un coleg, cu pictorul Ciuboratu, hai ba sa
ne uitam! Ne-am uitat noi, foarte frumos, am bagat la cap, dar la un
moment dat au aparut doi, unu si una si un ghid care avea la el
niste chei. Si pe o fresca era o cutie de tabla, ghidul se ducea,
descuia si vedeai ce n-a vazut Parisul, erau scene mai sexy. Si
numai ghidul avea cheia! Deci tu, daca vroiai sa vezi, nu puteai.
Vedeai fresca, dar aia partea aia nu. Domnule, auzi?
Sa iei
o bucata de fresca, sa pui o cutie de tinichea cu niste suruburi si
sa o descui cu cheia…, este o gainarie.
E bine cand e un muzeu sa fie un muzeu, sa nu-ti bati joc de
el. Domnule, n-ai bani il inchizi!
|

Salonul international de sculptura contemporana
Paris, mai-iunie 1990
...Decizii non-figurative, in ciuda unor puseuri organice controlate,
structurile lui Arghira par a fi mereu construite riguros plecand de
la un alfabet geometric voit limitat. Ele respecta legile unui
echilibru bazat pe un sistem de articulatii independente, care
combina cu maiestrie ritmuri decalate, eludand notiuni de greutate
si imobilitate care altfel ar fi fost admise. Totul se alina si se
rafineaza, scapand legilor gravitatiei. O distribuire egala a
energiilor alimenteaza aceste structuri suspendate, constituite din
planuri antagoniste in extensiune, inauntru carora totul se joaca de
multe ori prin retrageri subtile, mici diferente, dar si rupturi
bruste pe care elanul arhitectural le accentueaza.
Avem aici o sculptura de asamblare, bazata pe o executie exacta,
cateodata evaziva si sobra. Ceea ce, in alte regiuni, ar putea
continua sa tulbure, releva, in cazul acesta, un sens estetic
linistit de o ordine cu cadenta si armonie specifice...
Gerard
XURIGUERA,
critic de arta
|

Nu m-am simtit niciodata mai bine pe lumea asta decat
intr-o tabara de sculptura. Era singurul loc unde se
simtea ca e nevoie de mine, ca sunt apreciat, ca le
place ce fac. Eram intr-o tabara prin Italia si era o
fata foarte frumoasa care s-a intalnit cu alta pe
strada, eu treceam pe acolo.
Unde te duci? Gatita, aranjata. Ma duc in simposio. Ea se ducea in
simposio, ea venea acolo, vedea sculptori, vedea praf.
Era un punct de atractie! Era un simpozion de 10 zile,
10 zile erai rege… Si toata lumea pe strada: Salut
domnule.
Nu
stiu, poate ca-i fals, dar ma simteam bine, ma simteam
in centrul atentiei, venea unu sa-mi ia un interviu,
scria in ziar ca ai facut, ca n-ai facut.
Adica ceea ce faceai tu era dorit, se dorea. Nu te rugai de
ei, din contra, ei veneau, ei te intrebau…
Domnule, am fost in
Oas, m-am trezit cu un telefon, de la unu, care: Domnule, nu
vreti sa veniti, ca ne-ati onora. Cand am auzit ca trebuie sa-i
onorez, gata, m-am urcat in masina si am plecat. Domnule, a fost la
nivel de Germania Federala, a oferit multi bani, a platit drumul,
fara sa faca socoteala tichetelor de benzina…
Am
fost in alta parte la Blaj, am facut o lucrare foarte frumoasa,
adica eu am considerat-o frumoasa.
Din nuc, am muncit-o aici si am pus-o acolo. Nu
plateau nimic, casa masa si drum.
Cand
sa plateasca drumul: Pai stai domnule, ai bonuri de benzina?
“Pai n-am.” Pai nu putem sa va platim. …”Decat trei lulele.
Pai pe aici nu ma mai vedeti.”
Asta
acum doi sau trei ani, anul trecut n-am fost nicaieri, am ars gazul.
Cea
mai misto a fost lucrarea din ultimul timp a fost tot in
strainatate, am facut lucrarea am fost platit 1500 franci, mi-a fost
platit drumul, am fost cu Voichita si Cristina.
De acolo, am fost la
Venetia, am mancat
pizza si am baut vin. O frumusete! Si cu asta m-am ales. Pe munca
mea. Eu m-am simtit bine. Sa nu-ti mai spun, asta sigur ca m-a
incantat, ca nu le vedea sa creada ce varsta aveam, erau niste fete
pe acolo. Cum?
“Zic:
da.” Eram de varsta cu organizatorul, eu ii spuneam senior si el imi
spunea Arghira. L-am intrebat si eu, zic:”Domnule, daca suntem de
aceeasi varsta, de ce eu iti spun dumitale “domnule” si
dumneata imi spui mie pe nume?” Pentru ca esti artist.
Nu le venea sa
creada, lucram cot la cot cu ei, glumeam cot la cot cu ei, beam la
fel de bine ca si ei…
Lucrarea nu era geniala, nici n-am vrut sa fie geniala, am zis
domnule, daca lor le-a placut macheta, asta este…
Alexandru CALINESCU-ARGHIRA
12 Octombrie 2010
Biografie
Salonul international de sculptura contemporana
Paris, mai-iunie 1990
...Astfel, sculptura lui Arghira, folosind adecvat lemnul, metalul
sau piatra, ne ofera
sinteza
unei perceptii dozate inteligent, unde sentimentul si gandul intim
asociate nu contenesc sa ne elibereze viata.
Gerard
XURIGUERA,
critic de arta
|


|
|