|

|
Tiger I
Panzerkampfwagen Tiger Ausf. E
Tip: Tanc greu
Origine: Germania Nazista
Serviciu militar: 1942-1945
Designer: Henschel & Sohn, 1941
Producator: Henschel
Cost per unitate: 250800 Reichsmark
Unitati construite: 1347
Greutate: 56.9 tone
Lungime: 6.29m (8.45m lungimea tunului inclusa)
Latime: 3.55m
Echipaj: 5
Armament principal: 8.8cm KwK 36/56 – 92 proiectile, 106-120 la unele modele
Armament secundar: 2x 7.92mm Maschinengewehr 34
Motor: Maybach HL230 P45 (V-12 benzina)
Viteza: 38 km/h
|

|
Tiger I este numele unui tanc german dezvoltat in 1942 si folosit in al Doilea
Razboi Mondial. Denumirea finala oficiala germana a fost Panzerkampfwagen Tiger
Ausf. E, de multe ori prescurtata la Tiger. Acest blindat a fost raspunsul
armatei germane la neasteptatele blindate sovietice intâlnite in primele luni
ale Operatiunii Barbarossa, in special T-34 si KV-1. Designul Tiger-ului a
oferit armatei germane prima ocazie de a monta tunul de 88mm, care si-a
demonstrat anterior eficacitatea impotriva tintelor aflate in aer si la sol. Pe
parcursul razboiului Tiger-ul a intrat in lupta pe toate fronturile. Acest model
a fost, de obicei, detasat in batalioane de tancuri grele, care s-au dovedit a
fi formidabile.
Cu toate ca Tiger-ul a fost un oponent redutabil pentru Aliati, acesta fiind
supra-tehnologizat, utilizandu-se materiale scumpe, munca intensiva si metode de
productie sofisticate, productia unui singur tanc era foarte indelungata; doar
1347 au fost construite in perioada august 1942 si august 1944. Designul Tiger-ului
a fost predispus la anumite tipuri de defectiuni la senile si imobilizari ale
rotilor; modelul a fost in general destul de fiabil, dar costisitor din punct de
vedere al intretinerii. Transportarea acestor tancuri, din fabrica catre front,
s-a dovedit a fi complicata datorat dimesiunilor sale impresionate. In 1944,
productia a fost sistata in favoarea succesorului sau, Tiger II.
|

|
Tancul a fost poreclit „Tiger” de Ferdinand Porsche, iar cifra romana a fost
adaugat mai târziu dupa ce modelul Tiger II a intrat in productie. Desemnarea
initiala oficiala germana a fost Panzerkampfwagen VI Ausführung H ("Panzer VI
versiune H", prescurtata PzKpfw VI Ausf. H), dar tancul a fost redesemnat ca
PzKpfw VI Ausf. E, in martie 1943.
Astazi, doar un numar foarte mic de tancuri Tiger a ramas in muzee si expozitii
din intreaga lume. Poate ca modelul cel mai notabil este Tiger-ul 131 din
Bovington, in prezent, singurul restaurat la starea de functionare.
|

|
Design
Abordarea designului la modelele Tiger, diferea de tendinta manifestata la
celelalte blindate germane, predecesorii sai avand o suma echilibrata in
raportul putere de foc, blindaj si mobilitate, chiar fiind de multe ori
surclasati in ceea ce priveste puterea de foc, de oponentii acestora din partea
Aliatilor.
La Tiger, accentul s-a pus pe puterea de foc si blindaj. Cu toate ce acest tanc
nu era mai lent ca oponentii sai, cele 50 de tone au dus suspensiile, cutia de
viteze si trenul de rulaj la limita operationala, conducand la defectiuni
frecvente. Cu toate ca studiul pentru construirea unui tanc greu incepusera inca
din 1937, impulsul pentru finalizarea acestui proiect, a sosit atunci cand
armata germana s-a confruntat cu tancurile sovietice, precum T-34. Ca abordare,
proiectul pentru acest tanc greu era similar cu cel al lui Panzer IV, cu
diferenta ca Tiger-ul cantarea aproximativ dublu fata de Panzer IV. Astfel,
Tiger-ul, avea blindaj mai gros, calibru de tun mai mare, suspensii si tren de
rulaj mai greu, implicit, necesita rezervor de combustibil, motor, suspensie si
transmisie mai mari.
|

|
Blindaj
Blindajul frontal al Tiger-ului era de 100mm grosime, iar cel din dreptul
tunului atingea grosimea de 120mm, comparativ cu 80mm frontal si 50mm din
dreptul tunului la modelul Panzer IV. Carcasa atingea grosimea de 60mm, iar pe
laterale, aceasta era dimensionata la 80mm. Incepand cu martie 1944, capacul
turelei a fost supradimensionat la 40mm. Incheieturile dintre placile de blindaj
erau extrem de bine realizate, acestea fiind sudate, solutie superioara celei
nituite.
Blindajul din dreptul armamentului principal a atins chiar si 200mm.
Armamentul principal
Arma principala, tunul de calibru 88mm, era un derivat al faimosului tun
antiaerian german (“88mm Flak”). “88 mm KwK 36 L/56” destinat pentru tancurile
Tiger, impreuna cu “88 mm KwK 43 L/71” montat pe Tiger II, au fost tunurile cele
mai temute si cu randamentul cel mai ridicat din cel de-am Doilea Razboi Mondial.
Traiectoria proiectilelor era relativ dreapta asistata de exceptionalul sistem
de ochire “Leitz Turmzielfernrohr TZF 9b”. Unele rapoarte indica faptul ca
unitatile Tiger au distrus tancuri inamice aflate la 4000m, cu toate ca
majoritatea luptelor intre blindate se duceau la distante mult mai mici.
Sistemele de ochire prin triangulatie nu existau la acel moment, asa ca
majoritatea comandantilor de tancuri se apropiau cat mai mult posibil de inamic
inainte de a ataca.
|

|
Motorul
Motorul era situat in spatele tancului, flancat de doua compartimente in care
erau situate carburant, radiatoare si ventilatoare. Germanii nu dezvoltasera un
motor diesel adecvat acestui tanc, de aceea s-a recurs la utilizarea unui motor
de 21l, 12 cilindri Maybach HL210, cu 650cp. Cu toate ca motorul functiona
exceptional, erau necesare performante sporite si incepand cu cel de-al 250-lea
Tiger, motorul a fost inlocuit cu Maybach HL230 care dezvolta 700cp, motor in
forma de V cu cilindri situati la 60grade.
Motorul actiona pinioane frontale dispuse relativ inferior, iar turela, care
cantarea aproximativ 11tone, era actionata direct de la motor printr-un sistem
hidraulic. Suspensia era compusa din 16 bare de torsiune cu 8 brate de suspensie
pe fiecare latura a tancului. Pe fiecare brat de suspensie erau dispuse 3 roti
de 800mm, oferind o suspensie foarte lina.
Pentru a sustine impresionanta greutate, s-a recurs la utilizarea in premiera a
unor senile late de 725mm. Pentru a putea fi transportate cu trenul, randul
exterior de roti trebuiau demontate,iar senilele erau inlocuite temporar cu
unele mai inguste; aceasta operatiune dura aproximativ 20 de minute la echpajele
cu experienta.
|

|
Compartimentare si echipaj
Compartimentarea pozitiei echipajului era realizata dupa modelul tancurilor
germane anterior proiecte. In partea frontala a blindatului, erau situate doua
unitati care gazduiau, stanga si dreapta fata de cutia de viteze,
compartimentele soferului si a radio-operatorului; in turela erau situati alti
trei membri ai echipajului.
Costuri de productie
Costul ridicat a fost inamicul principal al acestui model; productia unui singur
blindat necesita multe resurse de materiale si personal calificat. Simplu spus,
acesta era prea sofisticat in comparatie cu modelele Aliatilor. Pe parcursul
celui de-al Doilea Razboi Mondial, au fost construite peste 58000 de tancuri
americane Sherman si 36000 de tancuri sovietice T-34, in comparatie cu 1347
Tiger I si 492 Tiger II. Un Tiger costa cat doua Panzer IV si aproape de patru
ori cat un STUG III. Modele similare cu Tiger-ul produse de Aliati au fost
construite in numar foarte restrans (200 M26 Pershing ale americanilor si 3800
IS-2 ale sovieticilor).
|

|
Istoria designului
Pe data de 22 iunie 1941 a inceput Operatiunea Barbarossa – invazia Uniunii
Sovietice. Pe campul de lupta, germanii au fost surprinsi de performantele
tancurilor grele precum T-34 si KV-1. T-34 era aproape imun la orice calibru de
tun montat pe tanc din arsenalul german, similar se situa si KV-1. Singura arma
eficienta era faimosul tun 8.8cm FlaK 13/36. Comandamentul central german a
hotarat introducerea unui nou prototip. Porsche si Henschel au inainte doua
propuneri, ambele avand ca numitor comun turela proiectata de Krupp. Proiectul
lui Henschel a fost acceptat in defavoarea lui Porsche, modelul acestuia din
urma necesitand cantitati mari de cupru care existau in cantitati foarte
limitate, dar si datorat unui motor hibrid carburant/electric complicat de
produs in serie. Astfel, in 1942 a inceput productia primelor tancuri Tiger. La
momentul pierderii contractului, Porsche construise deja 91 de sasiuri de Tiger
care au fost ulterior convertite la Panzerjager Tiger in primavara anului 1943.
Aceste vehicule nu aveau turela si au fost denumite Ferdinand. In februarie 1944
acestea au primit redenumirea “Elefant”.
Tiger-ul se afla in faza de prototip in momentul in care a fost lansat in
serviciul militar; majoritatea modificarilor au survenit ulterior, si au fost
practic adaptari ale prototipului. Productia modelului Tiger a inceput in august
1942,iar ultimul a fost produs in august 1944, fiind inlocuit de modelul Tiger
II.
|


|
Tactici de lupta
Tancurile Tiger erau detasate in batalioane speciale de tancuri grele numite
“Schwere Panzerabteilung” aflate sub comanda armatei. Aceste batalioane de
tancuri grele, considerate trupe de elita, erau detasate in sectoarele care se
aflau in situatii critice sau atunci cand se intentionau strapungeri ale
frontului. Cu toate ca Tiger-ul a fost conceput ca o arma ofensiva, la momentul
la care acesta a intrat in actiune, situatia pe toate fronturile se schimbase
radical. Acesta a trebuit adaptat tacticilor defensive, ceea ce a insemnat
deplasarea acestor unitati specializate in diverse locatii, rezultand constant
probleme mecanice diverse. Astfel, aceste unitati speciale nu au avut niciodata
un numar minim necesar de tancuri grele in componenta.
Unele unitati de Tiger au depasit raportul (10:1) de tinte distruse:
Panzer-Regiment Großdeutschland (16.67:1), schwere SS-Panzer-Abteilung 103
(12.82:1) si schwere Panzer-Abteilung 502 (13.08:1). Nici macar acest raport de
10 la 1 nu a fost suficient pentru a face vreo diferenta in ceea ce priveste
cursul razboiului.
|

|
Raspunsul Aliatilor
Armata SUA nu a initiat un model asemanator decat spre sfarsitul razboiului prin
introducerea modelului M26 Pershing si M36-Antitanc. Motivatia acestei decizii
au fost rapoartele prin care se sustinea faptul ca modelele Tiger vor putea fi
intalnite doar in numar foarte restrans, implicit irelevent in comparatie cu
numarul de tancuri de talie medie pe care le produceau la acel moment.
Sovieticii au inlocuit, spre sfarsitul razboiului, modelul SU-152 cu ISU-152,
cel din urma fiind dotat cu un tun 152mm care putea strapunge blindajul unui
Tiger de la 1000m cu un proiectul care cantarea 45kg.
|

|
|
|