|

|
Scaunul
-
Etapele realizarii
unui obiect de mobilier
De secole scaunul a reprezentat un articol care simboliza
rangul si statutul social, iar reprezentarea acestora o putem regasi
pe monumente si picturi care dateaza inca din perioada Egiptului
antic. Scaunele sunt portretizate ca elaborate obiecte de arta,
acestea fiind create din fildes, abanos sau lemn aurit, adesea
decorate cu materiale scumpe.
Din reprezentarile perioadei dinastiei Tang
(618 -
907 AD), in
cadrul elitei chineze, putem recunoaste o anumita ierarhie sociala,
prin dimensionarea si pozitionarea scaunelor intr-o anumita ordine.
In Europa perioadei renascentiste, scaunul a incetat sa fie
un obiect ce descria statutul celor privilegiati, acesta devenind un
obiect de mobilier comun. Odata cu aceasta schimbare de perspectiva,
scaunul a devenit un obiect care reflecta curentele care influentau
societatea.
Secolul 20 a introdus utilizarea unor noi tehnologii si
materiale folosite pentru producerea scaunelor, precum scaunele
pliabile din metal sau din plastic injectat.
Pentru a va arata modalitatea si etapele necesare realizarii
unui scaun obisnuit, vom discuta cu dl. Cosmin Mares care detine o
firma de productie de mobilier.
Ce puteti sa ne
spuneti despre scaun, ca obiect de mobilier?
Subscriu parerii pe care am citit-o intr-o
carte de design de obiect care sustine ca “Scaunul” este probabil
cel mai studiat obiect al erei moderne poate doar la concurenta cu
automobilul.
Intrebarea “filosofului ebenist“ este: “De ce unele modele
de scaune sunt perene? Ce le face sa fie un standard chiar si fara
sa-l constientizam?” Probabil ca Thonet ar mai muri inca o data daca
ar sti ca scaunul lui se numeste pe site-urile de specialitate
“Scaun de Pub” si nici Breuer nu
s-ar simti mai bine dat fiind ca scaunul lui se numeste acum “Sezlong”.
|
|
Scaunele se impart in doua mari categorii: cele
de birou si cele pentru casa. Prima categorie, in care includ
evident scaunele din orice spatiu public, este dezvoltata pe
utilitate, rezistenta si pret. Cea de a doua categorie lasa loc
imaginatiei, expresiei personalitatii, designului particular.
Ceea ce as vrea sa subliniez in acest context
este scaunul de scoala ca obiect particular. Elevul este
utilizatorul cel mai “legat “de obiect, dat fiind ca isi petrece
obligatoriu intre 4 si 6 ore asezat cuminte ca sa nu zic cu “mainile
la spate”. Data fiind grija pentru o dezvoltare fizica armonioasa tot
mai prezenta in discursul despre copiii nostri ar trebui sa-i
acordam atentia cuvenita. Mai ales ca acesta nu se incadreaza nici
in prima categorie mentionata mai sus, care l-a inlocuit cu mult mai
cunoscutele banci de scoala si nici in a doua categorie dat fiind ca
bugetul nici unei scoli nu si l-ar permite. Ramane sa ne descurcam
fiecare dupa posibilitati, ceea ce am si facut cu scaunul prezentat,
rezultat din lemnul de fag disponibil pe piata romaneasca,
tehnologiei disponibila a producatorului si pretul suportat de piata.
Un compromis reusit dat fiind ca are cateva mii de utilizatori
fericiti, speram noi!
|

|
Atelierul unde se
produc obiectele de mobilier.
Cum a evoluat
productia de scaune de-a lungul timpului?
Productia de scaune, dpdv al materialelor cat
si al tehnologiei de realizare evolueaza dinamic si constant
ingloband rapid orice material nou descoperit (sticla, plastic,
textil), dar si mai rapid orice noua tehnologie de prelucrare si
finisare. Orice noutate in sudura/lipirea sau indoirea metalelor sau
lemnului isi gaseste rapid aplicatie in industria scaunului.
Plasticul ca material (coloristica, textura, transparenta) ne
surprinde constant si totusi cea mai surprinzatoare este evolutia in
caracteristicile mecanice cu implicatii vadite in acest domeniu.
Care sunt
componentele scaunului?
Scaunul are urmatoarele componente: doua
picioare mari, doua mici, patru tarcuri late la sezut si 6 tarcuri
mici 4 in partea de jos si doua la spatar, si sezutul ( acum din
placaj, initial din elemente de lemn rezultate din resturi de
prelucrare, solutie la care s-a renuntat pe considerente economice –
castigul din material se transforma intr-o pierdere datorata
timpului foarte lung de prelucrare).
|

|
Componentele scaunului in diverse faze
ale productiei.
Cum se produce un
scaun? Care sunt etapele de productie?
Pentru intelegerea fluxului de productie trebuie spus ca in
ceea ce priveste lemnul masiv problema incepe de la materialul brut
care nu este standardizat. Se achizitioneaza lemn de grosime 50 mm
si lungime de un metru sau multipli de 1m. Lemnul se vinde pe aceste
caracteristici: lungime, grosime, calitate a materialului (noduri,
alburn, crapaturi etc). Daca primele doua caracteristici sunt clare,
cea de a treia este mai greu de determinat si face subiectul
negocierilor de pret si se reflecta in cantitatea ce trebuie
comandata. Ceea ce e de retinut este ca lemnul nu este aproape
niciodata la fel calitativ, ceea ce poate duce la pierderi
semnificative, 40% coeficient de utilizare din material, prima fiind
o cifra fericita.
Conceperea procesului de productie consta in stabilirea unui
flux de productie care presupune trecerea materialului prin toatae
aceste etape. Variabilele semnificative sunt: cantitatea de material
introdusa, numarul de operatii, utilajele folosite si succesiune
acestora (inclusiv cea de amplasare a lor in spatiul fizic) si mai
ales operatorii (oamenii pe care ii ai la dispozitie si cunostintele
acestora in domeniu). Intr-o firma mica/medie este esentiala
flexibilitate si urmarirea atenta a acestui proces. Este suficient
ca unul dintre elemente sa lipseasca pentru ca procesul sa sufere
sincope, aproape niciodata nu esti in situatia ideala!
1. Prima etapa este debitarea materialului brut si
transformarea in semifabricate din care vor rezulta componentele
finale.
|

|
Debitarea lemnului.
2. A doua etapa este prelucrarea semifabricatelor, aducerea lor
la dimensiuni precise, pregatirea conexiunilor intre acestea,
finisarea lor primara (unele piese nu mai pot fi prelucrate odata ce
au fost asamblate!)
|

|
Prelucrarea semifabricatelor. Finisare primara. Frezarea
semifabricatelor.
|
 
|
Prelucrarea semifabricatelor. Finisare primara. Prelucrare mecanica
- gaurirea semifabricatelor.
|

|
Finisare primara. Prelucrare mecanica - slefuirea semifabricatelor.
3. A treia etapa este asamblarea propriu zisa a scaunului si
echilibrarea acestuia.
|
 
|
Asamblarea componentelor scaunului. Aplicarea stratului de aracet la
imbinari. Fixarea componentelor.
|
 
 
|
4. A patra etapa este finisarea finala, grunduire, slefuire cu
diverse granulatii de panza abraziva, lacuire.
|

|
Care este
destinatia scaunelor pe care le fabricati acum?
Scaunul prezentat inlocuieste, impreuna cu mesele aferente,
traditionala “banca“ fixata in podea in clasele de scoala unde se
aplica alternativa educationala Step By Step, un proces de
invatamant centrat pe copil, cu predare orientata spre necesitatile
acestuia, educatia fiind individualizata. Una dintre
caracteristicile acestei metode alternative la invatamantul
traditional din Romania este invatarea organizata in centre de
activitate, existente in spatiul fizic al clasei. Astfel a aparut
necesitatea inlocuirii mobilierului din clase cu mese si scaune.
S-a
luat decizia ca aceste piese de mobilier care sunt in contact direct
cu copilul, beneficiarul final, sa fie din lemn masiv, un material
„moale si prietenos“, un ambient placut si generos. Produsul final
este un rezultat ce tine cont de ergonomie, securitatea
utilizatorului, dar si de caracteristicile unei productii de serie
mica dpdv calitate-pret. Astfel, din punct de vedere ergonomic am
tinut cont de recomandarile ghidurilor de specialitate (raportul de
inaltime a sezutului/spatarului in raport cu inaltimea
utilizatorului) dar am facut si probe in clase pe diverse inaltimi
de scaune vs grupe de varsta. Au rezultat doua inaltimi de scaune
pentru segmentul prescolar (gradinite) si primar (scoala). Pentru a
asigura stabilitatea am lasat scaunul mai lat asemanator cu scaunul
de adult chiar daca am facut rabat la suplete. Am corelat inaltimea
scaunului rezultat cu cea a mesei, determinindu-i si acesteia o
inaltime potrivita.
In
ceea ce priveste securitatea in utilizare am proiectat scaunul
eliminand orice asperitati, colturi, muchii vii si acordand o
atentie sporita finisajului si lacuirii care se face cu un lac
incolor, non-toxic pe baza de apa.
Deciziile cu privire la imbinarea scaunului sunt cele mai greu de
luat in conceperea procesului de productie, iar conexiunile
rezultate dau masura calitatii produsului. Bineinteles ca scaunul
trebuie sa fie rezistent, dar si frumos. Astfel am optat pentru
imbinarea prin cepuri, fara elemente metalice, ci doar prin lipire
cu aracet. Acest sistem da in fapt „valoare“ scaunului, dar si batai
de cap producatorului.
Care sunt cerintele
clientilor? Si aici vorbim de la culoare pana la materialul brut din
care se construieste un obiect de mobilier? Cum percepeti piata
romaneasca din acest punct de vedere?
Piata romaneasca este una de pret, dar si o
piata in “valuri de materiale” determinate de importatorii care
impun caracteristicile tehnice (culori, texturi, finisaje, imbinari),
probabil tot pe considerente de cost. Mai nou am studiat ca as putea
inlocui cu success fagul cu eucaliptul la producerea scaunelor, dat
fiind ca are un pret comparabil si caracteristici similare!!
Clientul final are deci posibilitatea unei alegeri limitate, insa cu
putina imaginatie se poate face o mobila destul de spectaculoasa cu
ceea ce avem la indemana.
Ca firma de productie de mobilier am pus accentual pe
expresia “la comanda”, deci in masura posibilitatilor tehnice am
creat cam toate obiectele de mobilier si chiar constructii din lemn
masiv. Posibilitatea de a prelucra lemnul masiv o utilizam ca
element de diferentiere al firmei noastre in raport cu mult mai
dezvoltata piata a mobilei din placi de lemn aglomerat /PAL
melaminat.
Deoarece clientii evolueaza si in pretentii ca si in
posibilitati materiale, consideram ca “timpul” nostru abia urmeaza sa
vina!
|

Reportaj realizat in
Septembrie 2010
|