|
Designerul
Mihai Maxim,
Estetica
Industriala si Evolutia RATB
Domnilor, ce pot sa spun? Inceputul a
avut loc cand aveam vreo 14 ani, deci acum am 64 de ani. Un profesor
de desen din Sinaia unde faceam eu scoala, ne-a dat o tema, e
interesanta povestea asta pentru ca o sa vedeti ca se regaseste mai
tarziu. Tema se chema: “cum ne-am petrecut vacanta”. La ora de
desen, trebuia sa ies si eu cu basma curata, sa fac si eu un desen,
ca asa trebuia la scoala. Nu stiam sa desenez oameni, nu stiam sa
desenez altele. Pe vremea aceea aparuse televiziunea
si erau televizioarele Record, niste televizoare mici, bagate intr-o
cutie de lemn si se deschideau usitele si stateam asa extaziati,
toata lumea la un loc. La tema, am desenat un televizor ca
asta stiam sa desenez. Bun! Dar ce sa desenez in televizor,
pentru ca pe televizor trebuia sa fac ceva, s-atunci am facut un
ceas care arata ora. Si a fost extrem de impresionat domnul Beiu,
asa se numea domnul profesor. A fost impresionat de inventivitatea
mea, am iesit din necaz cu mijloacele pe care le stapaneam si a pus
ochii pe mine. Uite asa am inceput sa merg la cercuri de desen unde
am desenat, am pictat. Acesta a fost primul meu contact cu frumosul,
cu arta.
Ulterior, urmand
sa dau la liceu, pe vremea aceea se faceau sapte clase, am dat la un
liceu teoretic, care era fostul liceu militar din Breaza.
Era un liceu cu circuit inchis, cu internat,
cu masa si cu casa. Si am dat acolo, dar pentru ca
aveam nota mica la purtare in ultimul an, am fost admis dar fara
loc. S-atunci, Beiu, a intervenit din nou in viata mea.
Dar de ce nu te duci la liceul de arte plastice? Nici nu stiam
ca exista asa ceva. Nu-i nimic, te duci pe Alexandru
Popov nr. 12, te duci si dai examenul acolo. Mi-a dat si o
scrisorica pentru secretarul de la liceu, Elisei se numea domnul
respectiv. Si am ajuns la liceu, n-am dat scrisorica, ca-mi era
rusine. N-am dat-o, dar nici nu m-am dus cu certificatul in care
erau trecute notele pe discipline, era doar media generala. Si
atunci nu reiesea ca aveam nota mica la purtare. Uite asa am ajuns
elev la liceul de arte plastice. Si mi-am inceput cariera de tanar
invatacel in ale artei. Punctul culminant a fost intalnirea cu
Arghira. Pana atunci aveam profesori de moda veche, modelam frunza
de acant, el a venit si ne-a aruncat in groapa cu lei, faceam
sculptura non figurativa, si de aici a inceput apropierea mea de sculptura si respectiv de volumetrie. Tot timpul am fost urmarit de
reprezentarea in volum a ceea ce as face, chit ca in liceu am fost
foarte apropiat de grafica publicitara, am invatat tot ce se putea
invata pe vremea aceea, incepand cu caracterele de litera si
sfarsind cu regulile afisului, dar ma regaseam in volum si asa am
ajuns sa dau la la institut. Am dat la grafica si
contrar asteptarilor am intrat desi nu aveam prea multe sanse.
Nu facusem pregatire in prealabil, ma bazam pe noroc si pe
mine.
|


|
Depoul RATB DUDESTI
- Tramvaiele V3A.CHPPC (stanga), Bucur L.F.(mijloc) si V3A.CHPPC (dreapta)
E, si printr-un ghinion, la un examen de
istoria artelor, am intrat in conflict cu profesorul, era sa raman
repetent. Se punea problema sa iau o decizie, se punea problema sa
dau din nou examenul fiind in anul intai. Si unul
din viitori profesori ai catedrei de design, Hainoroc
Constantinescu il chema, noi ii ziceam Norocel, zice: fa o cerere
ca sa te transferi la design. Da ce-i aia design?
Nici nu stiam ca exista o sectie de design. Norocel
ma stia de la grafica, faceam cu el grafica publicitara, iar el ma
remarcase. Deci din anul intai grafica, am trecut in anul intai la
design. Din clipa aceea simteam ca am un limbaj comun cu ceea ce se
intampla, aflam niste lucruri de care nu stiam, dar imi erau
familiare.
|

|
Depoul RATB DUDESTI
- Tramvaiul cu podea coborata - Bucur L.F.
N-am fost un student care sa exceleze,
am excelat insa la diploma. Tema a fost o motocicleta, o motocicleta
cu piese romanesti. Noi faceam doar Mobra, s-atunci
de la motorul acela trebuia sa dezvolt ceva. Si in afara de
proiect am executat si o macheta 1:1 din materiale diferite. Astfel
am fost remarcat de profesori, fiind si prima serie.
Era prima data cand un proiect era abordat pana la ultima etapa, cea
a stadiului de macheta. Si de aici cariera mea s-a desfasurat
numai in domeniul designului. N-am facut rabat decat pentru o scurta
perioada cand am fost profesor la pionieri, dar in particular lucram
tot design. N-am facut niciodata rochii, am facut obiecte de
mobilier, obiecte de interior.
|

|
Ceasul de la Costinesti
“Ceasul de la Costinesti“ a fost o
lucrare mare si ca pret si ca anvergura. Era o
lucrare care trebuia sa si functioneze, ca putea ea sa fie extrem de
frumoasa, dar daca nu-ti arata ora, nu servea la nimic. Pentru
lucrarea respectiva a lucrat un colectiv intreg elaborand aceasta
productie a noastra, care a trait pana dupa 89. E adevarat ca
din cauza conditiilor in care l-am executat, nu am reusit sa facem o
orologerie de anduranta, care sa functioneze in orice conditii, de
frecventa, de curent si asa mai departe. Adica eram legati de ceea
ce gaseam pe vremea aceea. Am facut un montaj simplu, dintr-un ceas
de automobil cu o celula fotoelectrica care primea un impuls care
era legat de un releu. Acestea erau sensibile la fluctuatiile de
curent care erau in statiunea Costinesti. Si mai ramanea in urma.
Daca tehnicianul de acolo nu mergea sa-l potriveasca atunci arata
aiurea ora. Un ceas care n-arata ora bine este deranjant. Daca este
un ceas decorativ intr-o locuinta, nu e nicio problema. Una din
clauzele contractului era ca acesta sa functioneze sa poate sa fie
vazut de la nu stiu cati metri de pe plaja, adica totul se petrecea
in jurul acestui ceas, care era pe mijloc, la Radio Vacanta.
Frumos proiectul, cu singurul necaz ca atunci cand
cantina 2, care avea plite electrice, pornea gatitul, cadea
tensiunea foarte mult si o lua razna ceasul. Noaptea in
schimb mergea perfect.
|

|
Depoul RATB DUDESTI
- Designerul Mihai Maxim alaturi de tramvaiele V3A.CHPPC (stanga)
si Bucur L.F.(dreapta)
Pe vremea aceea BTT, care era
patronat de UTC, facea investitii.
La Costinesti au facut investitii mari, au facut
multe lucrari de arta, lucruri de buna calitate, nu exista kitsch-ul
pe care-l intalnim acum. Pana si casutele aveau cat de cat o
arhitectura, iar in statiune erau plantate lucrari de arta ale
multor artisti cunoscuti.
Lucrarea am
capatat-o dupa lungi insistente la BTT, incercand sa-i conving ca
zona respectiva trebuia animata. Eu am propus lucrarea
si ei au acceptat. Pentru lucrare am dat si-o spaga, tot un ceas. Ca
sa castig lucrarea, am aflat cand este ziua directorului de la BTT
si am vrut sa-i fac un cadou. Am cumparat o pendula d-asta ieftina
si am remodelat-o, cu alama, cu chestii, nu avea nicio legatura cu
obiectul original, am ambalat-o intr-o cutie de lemn ca lada de
munitii, am pus catifea pe interior, am scris “fragil” cu sablonul
pe ea si m-am dus la UTC. Pe drum spre sediul UTC, cand am fost
vazut cu lada aia, care semana cu o lada de munitie, am fost oprit.
Tipii erau foarte seriosi, in sensul ca eu puteam fi terorist.
Le-am explicat ca este pentru protocol, dar pana la
urma m-au pus sa deschid cutia; frumusetea era sa o desfac de fata
cu directorul. Nu stiu daca asta a determinat hotararea lor,
dar dupa lungi si lungi discutii au aprobat lucrarea. Lucrarea a
fost evaluata la 150.000, dar au aprobat doar 140.000. Eh, buni si
aia. Uite asa am pornit lucrarea care trebuia sa fie
de 1 Mai finalizata, pentru ca Nicu Ceausescu avea nu stiu ce
chestie legata de tineretul anilor 80 tot in mai. Deci asta a
fost o lucrare privata dupa ce am plecat din mediul industrial.
|

|
Depoul RATB DUDESTI
- Designerul Mihai Maxim alaturi de tramvaiele V3A.CHPPC (stanga)
si Bucur L.F.(dreapta)
Pana atunci lucrasem
prin repartitie la Institutul de Creatie Industriala, unde faceam
bunuri de larg consum, incepand cu jucarii, aragazuri, mixere,
mobilier, pentru diverse fabrici din tara. Practic, acest
institut a fost creat de profesorii nostri in 69. Pe vremea aceea
ministrul invatamantului era Malita. Scopul acestui
institut era trecerea prin filtrul profesionistilor a tot ce se
producea in industria romaneasca. Noi apartineam de centrala de
articole casnice. Erau si alte compartimente precum Grafica
Publicitara, care era un department de sine statator care facea
ambalaje pentru toata tara. Toate intreprinderile care tineau de
centrala noastra erau obligate sa-si produca ambalajele la noi. Era
si sectia de Electrocasnice, de la masini de gatit, mixere, tot
felul. Mai exista si partea de jucarii. Metaloglobus si
Viitorul-Oradea si cei care produceau jucarii in tara romaneasca,
produceau prin intermediul nostru. Practic din acest institut nu a
mai ramas nimic, doar o bucatica mica care se ocupa cu recipienti de
plastic.
La acest Institut de Cercetare
Industriala si Estetica Productiei majoritatea lucrarilor nu aveau
succes, practic ne furam singuri caciula. In buna parte, lucrarile
nu se mai produceau. Primeam sarcina de la Partid, iar prin Centrala
se elabora contractul. Am facut o masina de gatit care ajunsese pana
la prototip, care intr-un final nu s-a mai facut.
|

|
Depoul RATB DUDESTI
- Interior tramvai cu podea coborata - Bucur L.F.
Am facut o masina de cusut de jucarie
pentru copii, o jucarie pentru Metaloglobus. Aia a fost lucrarea mea
de suflet, o lucrare extrem de complexa. Lantul cinematic al
coaserii este atat de frumos si greu de inteles, incat m-a captivat
si am muncit cu perseverenta. Jucaria functiona ca o masina
adevarata. Apoi am avut niste mobilier din fibra de sticla, primul
din tara asta, facut in 74, la Centrala Sticlei. Atunci se facuse
fabrica de fibra de sticla si trebuiau sa faca produse. Contractul
era pentru obiecte de tip sanitar sau mobilier. Apoi am avut aparate
de radio sau casetofoane pentru Tehnoton Iasi. Casetofoanele nu s-au
mai facut pana la urma, doar aparatele de radio, Solo 300 sau Solo
500, acestea fiind creatia unui colectiv intreg. Eu am facut un
aparat de radio mic numit Derby care s-a produs pe piata.
Oameni de conceptie avem foarte putini.
Si aia care sunt, sunt in cercetare fundamentala, nu in cercetare de
produs si in industrie. Suferim din pricina asta. Asa a fost vremea
si vremurile.
|

|
Depoul RATB DUDESTI
- Interior tramvai cu podea coborata - Bucur L.F.
Designul de autovehicule si tramvaie
Timp de opt ani am lucrat ca profesor de
design la Casa Pionierilor, iar in paralel aveam un atelier pe
Panduri unde lucram mobilier, obiecte de design, cuiere, lampi, ce
nu faceam…, pe care le vindeam in magazine.
Dupa revolutie am
vrut sa revin la meseria de baza si sa lucrez institutionalizat, ca
de acum incolo nu ne mai opreste nimeni si vom face si vom drege si
vom emana tot ce e mai bun. Asa am
ajuns la Rocar, unde aflasem ca fostul designer plecase in Canada,
iar postul era liber. Prima si ultima lucrare, ca
n-am stat decat trei ani acolo, a fost un microbuz a carui
destinatie tot mie mi se datoreaza pentru ca oamenii de acolo nu
stiau ce vor. Am intuit ca vor fi oameni care vor sa-si deschida o
mica afacere, ori cu un autobuz ce afacere puteau sa faca? Am
avut doua idei, una n-a prins si una a prins. Una a fost sa facem
niste rulote pentru comertul stradal. Oricare da un
ban, isi ia o rulota d-asta, o pune in coltul strazii, obtine
o autorizatie, deschide treaba si vinde sucuri. Nu domnule, noi
facem masini, cu toate ca ma documentasem si stiam ce aveam de
facut, ei nu au vrut sa accepte varianta asta. S-atunci s-a facut
cealalta masina. Initial au vrut sa faca maxi-taxi dar am
reusit sa-i conving ca n-are rost, deoarece maxi-taxi are un regim
de exploatare foarte dur si noi nu suntem in stare sa facem masini
de asa anduranta, incat sa reziste la astfel de conditii.
Le-am sugerat sa facem masini de turism intern
pentru cei care n-au bani pentru un autobuz de 40 de locuri, dar isi
pot permite unul de 21 de locuri, unul mai mic. Asa
le-am lansat aceasta idee si am lucrat de la A la Z acest microbuz,
Rocar 207 se numea. Nu mai exista masina. S-au facut doar
doua bucati. Si acest proiect
a fost prima mea abordare a designului de vehicule, serioasa si
profunda, parcurgand toate etapele inclusiv matritele. Totul era
original, motor romanesc, prost, iar structura de rezistenta a
caroseriei a fost facuta de un coleg. Partea de matrita de fibra de
sticla mi-a apartinut si am coordonat in totalitate elaborarea
acestora.
|

|
Depoul RATB DUDESTI
- Interior tramvai cu podea coborata - Bucur L.F.
Dupa care, iar am facut o pauza si
am fost racolat de un privat care mi-a promis marea cu sarea lucrand
mobilier si amenajari interioare, dar pravalia s-a inchis relativ
repede. Am mai lucrat in alta parte pentru un an de zile tot in
domeniul mobilierului, unde am reusit sa realizez un flux tehnologic
pentru obiecte de tip unicat. Acolo am reusit sa fac ceva din punct
de vedere al tehnologiei mai degraba. E adevarat ca munceam foarte
mult. Produsul de pe planseta
iesea la cel mai mic detaliu ca un produs de serie, astfel incat
muncitorii sa nu aiba initiativa, ca daca lasi ceva la latitudinea
lor, te-ai ars.
Dupa care am fost contactat de fostul
director de la Uzina Autobuzul care m-a tot curtat in vederea unei
colaborari. Nu stiam ce colaborare. Eu nu sunt de
principiu sa faci colaborare prin corespondenta sau limitata la
niste desene frumoase pentru ca, atunci cand nu te implici profund
si in partea tehnologica, nu poti sa obtii rezultatul dorit. Pentru
ca oferi numai o mica parte, restul actului creator se distribuie si
nu mai poti sa urmaresti fiecare detaliu cum se imbina, fiecare
panou astfel incat sa nu se vada prinderea… Sunt enorm de
multe detalii care nu pot fi cuprinse decat de oameni care sunt
procupati de treaba asta. Daca nu sunt, trateaza lucrurile cu multe
nonsalanta. Ce domne daca se vede surubu’? Nu conteaza!
Si asa am ajuns la tramvaie.
Si am facut primul tramvai, o
corectie a unui tramvai facut de un alt coleg de-al nostru, care din
motive diverse nu le-a placut si in felul acesta am ajuns eu la
tramvaie.
|

|
Depoul RATB DUDESTI
- Interior tramvai cu podea coborata - Bucur L.F.
Pentru a intelege cum se petrecea
chestiunea copierii unui obiect pe vremuri, am sa va povestesc ceva.
In 62 sau 63 a fost adus din Germania un tramvai produs de Siemens
impreuna cu Linke. Acesta era primul tramvai modern. Pana atunci
circulasera Thomson-urile care erau de lemn, tramvaiele vechi.
Primul tramvai modern facea traseul de la Catedrala si mergea pana
la Casa Scanteii. Am fost fascinat de el. Acest tramvai a fost
cumparat cu scopul de a-l copia. De unde sa dam noi atatia bani?.
Lasa domne ca-l facem noi. Si l-au luat si
l-au copiat bucata cu bucata si au mai schimbat pe aici pe acolo,
dar cate un pic. Au copiat boghiuri si motoare, a muncit o
armata de proiectanti. L-au facut bucata cu bucata
si au facut modelul V3A, cel pe care-l vedem noi ca circula in oras,
din cele vechi cu botul drept. Aceste hotarari de a copia un
model erau luate de Partid, se dadea sarcina si lumea se executa. Se
copia orice, unde puteau. La un moment dat, cei de
la Siemens s-au sesizat si au venit aici cu gandul sa-i dea in
judecata. Au venit in Romania cu avocati, cu tot ce trebuie si cand
au ajuns la fabrica si au vazut unde au ajuns, au considerat ca nu
pot constitui un pericol economic pentru ei si ne-au lasat in plata
Domnului. Uite asa am facut 500 de tramvaie din acestea. Si-au
dat seama ca n-avem nicio sansa sa exportam noi vreodata un tramvai
ca asta, s-atunci ne-au iertat. Astfel am ramas cu acest bun care a
folosit ani de zile in transportul urban.
|

|
Uzina de Reparatii RATB - Structura
tramvaiului cu podea coborata - Bucur L.F.
Si asa am ajuns in acest mediu,
ostil. Este un mediu urat, pentru ca fabrica este veche, neingrijita,
oamenii sunt neingrijiti. Dar
din placerea si bucuria de a modela altceva, nu mai vedeam nici
uratenia din jur si m-am inchis acolo intr-un fel de spatiu
impropriu.
Si am facut primul
model restilizat al unui tramvai facut de un coleg de al nostru,
modelul V2AT, facut din sasiuri de Tatra unite, rezultand astfel un
tramvai cu doua corpuri. S-au facut trei sau patru tramvaie din
acelea, apoi a fost un incendiu si au ars matritele de la fabrica
care producea fibra de sticla. Intre timp eu ma transferasem la o
alta companie. Ulterior am fost
solicitat din nou pentru a reface matritele s-atunci am facut un nou
model. Acesta, cel de-al doilea, avea geamuri rotunde, modelul BUCUR
1.
In perioada in
care lucram pentru BUCUR L.F., cel cu podea coborata, directorul m-a
rugat sa fac “ceva”, pentru ca facusera un tramvai
modernizat. Domne nu se poate “ceva”! Nu poti sa faci
“ceva”!… Eu aveam contract cu ei pentru executarea tramvaiului
cu podea coborata si ca sa scap de ei le-am spus: “de ce nu folositi
botul facut de mine la fostul tramvai, adaptati-l la asta cumva si
obtineti un tramvai nou?”. Si i-a pus
pe oamenii aia de acolo si l-au adaptat folosind matritele de la cel
vechi si au scos tramvaiele care circulau intr-o veselie.
|

|
Uzina de Reparatii RATB - Structura
tramvaiului cu podea coborata - Bucur L.F.
Eu lucram in
perioada aceea la tramvaiul care se nastea atunci, cel cu podea
coborata, BUCUR L.F.. Nu era trasa nicio linie. Era facut doar un
schelet, care nici ala n-a fost dus pana la capat ca studii. Toata
perioada a durat fix 7 luni, perioada in care am facut partea de
proiect si de matrite. Pentru acestea am lucrat ca orice sculptor
care ia o dalta si ciopleste o piatra, pentru ca nu existau
modelieri pe care sa-i folosesti. Nu
exista o meserie de acest tip la noi. Noi nu am
facut nimic de la zero, in afara de Dacia Nova care era pornita de
la un Renault. Era ciupit un pic de colo, un pic de dincolo,
dar se vedea ca este neprofesionist elaborata. Cum se incheiau
portbagajul cu lampile de spate, toate lucrurile astea dovedeau un
profesionalism d-asta incropit. Si proiectul asta
era singurul lucru din domeniul auto facut integral in Romania. N-ai
de unde sa gasesti oameni in domeniul designului auto. Poti
sa-i formezi, dar cu mare greutate. In ultima instanta autovehiculul
este o sculptura, chiar daca se face cu mijloace industriale.
|

|
Procedura este
urmatoarea: se face un model din materiale ieftine, se face un
volum, dupa care se scoate matrita si se face din fibra de sticla.
Asta e tehnologia care iti poate oferi posibilitatea, cu mijloace
ieftine, sa faci piese mari modelate, sa nu se rezume doar la tabla
sudata gen cutie de pantofi.
Punctul de inceput
pentru tramvaiul BUCUR L.F., respectiv documentatia, era aceasta
structura care practic este o prisma, care n-are cap si coada.
Prisma respectiva a fost determinata de niste usi venite din
Germania care aveau un unghi, s-atunci si prisma trebuia modelata
dupa acelasi unghi. Acestei prisme, acestui tub, trebuia sa-i faci
un cap si o coada, ca sa poti inchide volumul; in plus fata de asta
trebuiau stabilite dispozitia gemurilor si proportia acestora,
pentru ca in final sa obtinem o armonie intre goluri, plinuri si asa
mai departe. Bineinteles ca toata lucrarea nu s-a limitat numai la
acest cap si coada pentru ca trebuia sa fac proiectul intregului.
Trebuia dimensionat fiecare detaliu, de unde incepe, unde se
termina, raportat cu inaltimea scaunului, unde sta pasagerul. Daca
ar fi sa pui fereastra de la nivelul normal al pasagerului pentru
podeaua inalta, ar insemna sa fie prea sus s-atunci am facut un
compromis, nu e nici sus nici jos, si-am jonglat putin cu nivelul
ferestrelor in asa fel incat in final tot acest volum masiv sa nu
mai para atat de masiv, sa aiba o anumita eleganta, ma rog, atat cat
s-a putut; nu avem totusi posibilitati tehnologice sa putem face cam
ce vrem noi. Nu prea poti. Si sapte
luni am elaborat aceaste lucrari, care in final au fost date la
cheie, inclusiv piesele finite si vopsite. Bineinteles ca atunci
cand s-au pus pe tramvai s-a dovedit ca s-au potrivit perfect. Nu a
fost nicio problema.
|

|
Uzina de Reparatii RATB - Structura
tramvaiului cu podea coborata - Bucur L.F.
Asta a fost acum patru ani. In 2006.
Acum se face seria 0, din care se vor face patru bucati, anul acesta
ar trebui sa iasa pe poarta 4 bucati, dar nu cred ca vor iesi. La
anul sunt preconizate doisprezece sau cincisprezece bucati. Noi
fabricam aceste tramvaie cu un cost de aproximativ un milion de
euro, dar de cumparat ar fi doua milioane de euro.
La noi forta de munca exista, dar
este prost pregatita. Afara e vopsit gardul, inauntru leopardul,
pentru ca la noi, daca tramvaiul place asa cum este, place pentru
contactul vizual. Nimeni n-are
posibilitatea sa patrunda in detalii. Chiar si pentru un specialist
ar fi greu, doar daca scormoneste si se baga pe sub el poate sa-si
dea seama de neajunsuri.
Evolutia
si corectia designului
In primul rand,
din punct de vedere tehnologic suntem nu departe, suntem cel mai
jos, nici nu ne putem apropia de cel mai jos nivel tehnologic din
industria de profil. Noi suntem o cooperativa.
Din punct de vedere al conceptiei si al ingineriei,
suntem iarasi mult prea departe de rest. Ne lipseste cultura tehnica
in primul rand!
Pentru a rezulta ceva mai bun mi-as fi
dorit sa fie un spatiu adecvat, in care sa am toate utilajele
necesare. Nu exista asa ceva. Tot ce am facut acolo, am facut cu
mijloace rudimentare. Adica am folosit rigips, care este cel mai
usor de manevrat si am tras un arc de cerc cu o sfoara pe post de
compas, apoi taiat cu cuterul, adica mijloace efectiv rudimentare,
pentru ca nu sunt in fabrica utilaje. Nu se fac investitii in
directia asta, pentru ca nu exista un atelier de design. In primul
rand trebuie un spatiu necesar, apoi iti trebuie o platforma cu un
sistem de masura tridimesionala, adica sa poti sa obtii simetrie. Sa
faci simetrie asa la ochiul liber, ce-i in stanga sa fie si in
dreapta, nu poti, fizic nu poti. Apoi trebuie sa ai oameni pregatiti
in timp pentru chestia asta si bineinteles platiti pentru meseria
asta.
In paralel cu treaba asta, in ceea ce
priveste partea de proiectare in design, care bineinteles ca merge
mana in mana cu ingineria, trebuie sa fie echipe specializate care
sa se ocupe de partea de design interior, ca intr-o orchestra. Noi
n-avem asa ceva.
Aceasta actiune a fost o actiune
pur si simplu individuala.
Rezultatul este spectaculos, nu pentru a-mi aduce niste merite mie.
Alea care sunt, le stiu eu.
Au venit diversi ca sa-si vand
marfa, de la Siemens, din alte parti, ca sa vanda articulatii,
echipamente pentru transport, niciunul dintre astia nu le-a venit
sa creada cand li s-au spus ca s-au executat in fabrica produsele
astea, in special partea de fibra de sticla. Pentru ca aceea este
sculptura cu care iei contact. Nu le venea sa creada ca in acel
mediu pot fi realizate astfel de obiecte. Ramaneau contrariati. Si
intrebau: unde le-ati executat pe astea. La ce firma? Ei bine,
treaba asta s-a facut pentru ca un nebun ca mine a facut treaba asta
manual. Asta nu-i un merit, meritul ar fi fost daca partea de
intelect ar fi fost dusa pe niste culmi de gandire in design.
Dar aici era nevoie de un minimum ca
sa poata sa iasa un produs care sa raspunda anumitor nevoi.
Tramvai
cu podea coborata - Bucur L.F.
Scaunele le-am
ales si le-am cumparat de la o firma frantuzeasca, cu care acum ar
putea fi o problema la licitatie. Acum au venit unii cu scaune
turcesti, urate, pentru ca nu mai sunt alea frantuzesti; avem o
gramada de probleme, pentru ca noi am facut produsul acela cu niste
elemente, dar acum, pentru serie, trebuie sa facem licitatie si daca
la licitatie ala nu mai produce sau nu mai aduce produsul, te
trezesti ca trebuie sa schimbi proiectul.
Plus ca, din punct de vedere estetic nu mai are nicio
legatura cu restul. Cel vechi
era intr-o armonie cu restul, acum e diferit, te trezesti cu
altceva, alt gri, alt finisaj, alta forma. Si in final produsul
acesta este un produs pe care primaria ar urma sa-l aprobe si sa-l
comande, noi fiind patronati de primarie.
|
|
Tramvai
cu podea coborata - Bucur L.F.
|
Interiorul tramvaiului cu
podea coborata - Bucur L.F. |
|
In finalul dialogului, mai am putin si
ies la pensie, iar ca sa fac design acasa e mai greu. Designul pe
care-l fac eu, evident.
Ca sa ma apuc de jucarii ar trebui
sa exista fabrici de jucarii, dar totul vine din China. Deci practic
designul de produs din Romania, dupa parerea mea, s-ar putea sa am
dreptate, s-ar putea sa n-am dreptate, n-are niciun sort de izbanda.
Nu exista nevoia de design, datorita faptului ca la
ora actuala si pentru urmatorii 20-30 de ani de acum incolo, totul
se va limita la a vinde si a cumpara. Asta-i singura
preocupare. Produsul industrial, Dacia Logan sau
Nokia sau nu stiu ce, n-au nevoie de designul autohton, el vine la
pachet. Se face o fabrica rapid si se da drumul la treaba. Ei
vin cu totul. Ei vin sa-si
faca treaba, daca nu mai merge, si-au inchis fabrica si pleaca.
Suntem
subdezvoltati fata de ei, din punct de vedere al capacitatii noastre
de gandire, ma refer strict la designul industrial. Pentru ca noi
n-am exersat, n-am lucrat. Daca ai un
talent nativ, il exersezi cu mijloacele pe care le ai, ori
mijloacele noastre sunt minimale. Iar noi am exersat ca niste
papuasi d-astia care isi fac arcuri, n-au descoperit inca otelul.
In mediul studentesc exista inca curajul
tanarului care nu tine cont de restrictiile de care eu sunt
dependent, ca formatie. Eu sunt format intr-un mediu in care tot
timpul am fost restrictionat de tehnologii si a trebuit sa ne
adaptam la ce avem. Un student care lucreaza acum la design si
primeste de la Nokia o lucrare, el da drumul la imaginatie, ofera
niste imagini extraodinare care n-au nicio treaba cu tehnologia.
Nokia stie tehnologie, ia ce-i trebuie, plateste cu te miri ce
studentul, ii da o bursa, iar ei valorifica rezultatul. Treaba asta
o faceau japonezii cu ani in urma, organizau fel de fel de
concursuri, veneau din toata lumea, iar ei isi faceau o banca de
proiecte sau de idei, pe care ei le valorificau cu dezoltarea lor si
le duceau mai departe.
Dar eu, din punctul meu de vedere,
pentru ca stiu cum m-am format, cu restrictia gandirii mele, nu sunt
o marfa buna pentru cei din afara. Poate acum douazeci de ani, poate.
Exemplul cel mai bun este un fost
profesor, care mi-a fost indrumator de diploma, Adrian Visan,
arhitect de profesie, era singurul designer din Romania. El a facut
primele microbuze, primul autobuz sau Aro 240. El a primit o bursa
in America. Bineinteles ca n-a
avut nicio sansa sa poata sa valorifice cunostintele lui in domeniul
auto si atunci s-a refugiat in Franta si a facut pictura. Avea o
mana extraordinara, ziceai ca desenul este facut pe calculator; noi
am invatat de la el. Acum numai face nimeni manual.
|
|
Tramvai
cu podea coborata - Bucur L.F.
|
Macheta tramvaiului cu
podea coborata - Bucur L.F |
|
Designul industrial este
o meserie dificila, trebuie sa faci pace cu oameni de o cu totul
alta profesiune. Greutatea mare este sa ajungi ca tu sa comunici
imaginea ta despre produs in asa fel incat sa se poata intelege cat
de cat ideea. Nu se pune problema sa faci doar o poza frumoasa, asta
e simplu. In spatele unei poze frumoase sunt enorm de multe elemente
si detalii pe care nu poti sa le explici doar din imagine. De aceea
trebuie sa iti iei colaboratori, care te pot intelege si care se pot
cala pe ceea ce tu stii ca trebuie facut.
Pozitiv este faptul ca am avut o
ultima sansa, cred, sa lucrez la acest proiect. Putinul care se
fabrica in tara romaneasca vine la pachet, ori asta a fost o sansa
nesperata, fiecare zi era o noua provocare.
Putin sunt cei care se mai uita sa vada unde este
facut, marea majoritate doar merg cu tramvaiul.
Auzeam comentarii cand
mergeam cu tramvaiul pe traseu sa auzim zgomote suspecte in mers,
ziceau ca sunt din Germania, de nu stiu unde, pana cand am pus un
scris ca e fabricat la RATB, la Uzinele de Reparatii.
Pentru mine personal
exista intotdeauna nevoia de a te aprecia sau de a-ti fi apreciata
munca.
Noiembrie 2010
|
|
|