|
MUZEUL
CAILOR FERATE
Dupa cum este denumit,
Muzeul CFR are ca obiect de activitate prezentarea istoriei
feroviare de la inceputuri si pana in prezent. Inca de la
infiintarea sa, aceasta institutie a reunit mai multe exponate de
valoare istorica, in general machete si chiar vehicule feroviare
reale ce au o importanta deosebita pentru trecutul feroviar. Vechiul
amplasament al acestui muzeu era in zona stadionului Giulesti si
cuprindea cele mai vechi vehicule feroviare ce au circulat pe
teritoriul nostru. Infiintat in acest amplasament cu ocazia
serbarilor ,,Ceferiadei’’ din 1939, vechiul muzeu este distrus de
bombardamentele din 1944 fiind astfel pagubit de o foarte mare parte
a vehiculelor ce le adapostea.
|

|
Macheta unei locomotive din celebra
serie CFR 231.000 ,,Pacific” remorcand vagoane de calatori pe 4 osii,
fabricate in perioada anilor '30.
Dupa
razboi, ideea feroviarilor romani de a avea un muzeu propriu nu a
disparut si astfel se reinfinteaza o institutie similara in imediata
apropiere a Garii de Nord. Aceasta era situata la parterul ,,Casei
Tehnice CFR’’ cum era denumita in acea perioada institutia ce urma
sa adaposteasca viitorul muzeu. Acest muzeu a functionat impreuna cu
biblioteca si centrul de documentare CFR. In anii postbelici
,,zestrea’’ acestuia a fost ,,improspatata’’ cu diverse exponate, in
mare parte machete executate de catre elevii la scolile tehnice
feroviare, donatii ale pensionarilor CFR precum si diverse obiecte
feroviare salvate de la taiere. Si azi aceste exponate pot fi
admirate in acest muzeu. Ceea ce este mai putin cunoscut pentru
public sunt vehiculele (in mare parte locomotive) ce apartin de
drept acestui muzeu ce insa nu se gasesc in incinta sa.
|

|
Locomotiva nr.43
Calugareni.
In anii
’70 in paralel cu linia 14 din Gara de Nord exista o linie pe care
se afla garata o garnitura veche. Aceasta era formata din cea mai
veche locomotiva ce se pastreaza pana in prezent ,,Calugareni’’ si
trei vagoane, replici ale celor ce au circulat in acea epoca. Toate
acestea erau amplasate intr-o mica hala inchisa, impreuna cu o
macheta a unui traseu feroviar. In fata acestei hale, se mai afla
expusa si o reproducere la scara mare a grinzii centrale a podului
de la Cernavoda. Lucrarile la statia de metrou ,,Gara de Nord’’ de
la inceputul anilor ’’90 duc la o noua ,,schilodire’’ a acestui
muzeu prin demolarea si a acestei mici hale si la mutarea acestor
vehicule de valoare intr-o baraca de tabla in curtea aceleiasi
institutii. Macheta grinzii este si ea depozitata in santier de unde
a fost recuperata si expusa cu eforturi deosebite in cadrul unui
depou bucurestean.
|

|
Biroul inginerului
Anghel Saligny.
Anii ce
au urmat dupa decembrie 1989 nu par sa fi adus mari schimbari
situatiei Muzeului CFR. Astfel, desi detine un parc destul de
insemnat de locomotive, exponatele muzeului in marime reala se afla
pastrate in diverse depouri din tara, statii sau remize aflate in
exploatare la operatorii feroviari de stat.
|

|
In anii
’’90, membrii unui club de pasionati feroviari infiinteaza o
fundatie sub numele de ,,Gara Filaret’’ ce are drept scop realizarea
unui muzeu feroviar cu exponate in marime reala. Locul este de
importanta feroviara deosebita si prevazut cu un spatiu de expunere
acceptabil : Gara Filaret. Aceasta statie este prima statie de cale
ferata a Bucurestiului de unde a plecat primul tren la Giurgiu.
Cladirea se pastreaza si azi in mare parte in forma ei initiala.
Pana in prezent s-au facut toate demersurile de a fi recuperata
aceasta cladire si reorganizat muzeul in aceasta locatie.
|

|
Locomotiva electrica CFR pe patru osii.
Catre
sfarsitul anilor ’’90 in actuala locatie a Muzeului CFR membrii
aceluiasi club realizeaza o actiune importanta de reabilitare a
imaginii acestui muzeu. Astfel, voluntar, sunt reamplasate
exponatele intr-o ordine logica de expunere dupa ce acestea au fost
in prealabil reparate de modelisti. Se organizeaza o ampla actiune
de restaurare a dioramei cu trenuri miniaturale, fiind practic
reconstruita aceasta macheta. Materialele – deloc putine sau ieftine
- puse la dispozitie de catre modelisti si feroviari, manopera si
proiectarea fiind suportate de catre cei ce au si executat lucrarea
desi acest muzeu apartinea de SNCFR. Din nou dupa 30 de ani
trenurile miniaturale puteau circula fiind un punct de atractie
pentru vizitatori.
Si azi,
acest muzeu reuneste in salile sale mai multe exponate ce reprezinta
un punct de atractie pentru vizitatorii de toate varstele.
|

|
Macheta unei
locomotive din celebra serie CFR 231.000 ,,Pacific” remorcand
vagoane de calatori pe 4 osii, fabricate in perioada anilor '30
|
|
Material realizat in colaborare cu
MUZEUL CAILOR FERATE
Multumiri Domnului
Mircea Dorobantu
Iunie 2009
|
|
|