
Celebra
Locomotiva "PACIFIC"
Locomotivele seriile CFR 2200 si 231.000
Prima
locomotiva cu dispozitia osiilor 2-C-1 a aparut in anul 1889 pe
reteaua Chicago-Milwaukee si Saint-Paul Ry din Statele Unite ale
Americii si provenea din modificarea unei masini de tip 2-C.
Denumirea de "Pacific" a fost adoptata pentru prima data de catre
fabrica ALCO (American Locomotive Company), denumire data unei serii
de locomotive tip 2-C-1 construite de catre atelierele sale din
Brooks pentru reteaua de cai ferate Missouri Pacific in anul 1902.
In Europa, locomotiva Pacific isi face aparitia abia in anul 1907,
spre a deveni unul dintre cele mai raspandite tipuri de locomotive
de pe vechiul continent.
Prima locomotiva Pacific europeana, realizata de catre Societatea
Alsaciana de Constructii Mecanice Grafenstaden (Franta) isi face
aparitia pe liniile retelei feroviare "Orleans" (Franta) in luna
iulie 1907. Livrarea acestui tip de locomotive va cuprinde un lot de
70 exemplare.
|

Cam in aceeasi perioada, firma germana J. A. Maffei, Munchen (astazi
Siemens-Krauss Maffei) livreaza trei locomotive Pacific pentru caile
ferate ale landului Baden, iar intre anii 1908-1912 alte 17
locomotive pentru caile ferate ale statului Bayer. Toate aceste
locomotive, impreuna cu altele ce vor fi livrate pana in anul 1925,
vor fi de tipul cu patru cilindri tandem.
Si in Romania, prin anii 1910-1911, se simtea nevoia unor locomotive
puternice si de mare viteza, care sa remorce mai repede trenuri de
calatori cu tonaj sporit. Vechile locomotive de tipul ,,Orleans’’
din dotarea CFR - al caror prim tip fusese introdus in anul 1886 -
nu mai puteau face fata noilor cerinte.
Astfel, in anul 1913 sunt puse in circulatie si pe reteaua CFR
primele locomotive de tip Pacific, construite de catre firma J.A.
Maffei din Munchen.
|

Locomotiva pentru Caile Ferate Romane a fost realizata tinand seama
de necesitatile retelei de cai ferate din Romania fiind complet
diferita fata de cele din productia curenta a fabricii din Munchen.
Printre caracteristicile constructive proprii locomotivei pentru CFR
mentionam: sasiul (fremul) din bare, de o soliditate remarcabila
care permitea un acces usor la toate organele interne, pentru prima
data aplicat la o locomotiva CFR, patru cilindrii gemeni, inclinati,
care actioneaza asupra primei osii cuplare, care este de forma unui
arbore cotit, mecanism de distributie Heusinger, fiecare sertar
asigurand distributia aburului pentru doi cilindrii alaturati.
Locomotiva avea o greutate totala in serviciu de 90tf, iar tenderul
25tf in stare goala, cu o capacitate de 2mc apa si 6mc pacura.
Greutatea totala a locomotivei cu tender in serviciu era de 143tf.
|

Diametrul rotilor cuplare era de 1855mm (fiind intrecute ca diametru
doar de rotile locomotivelor seriei 142.000, cu diametrul de
1920mm), ceea ce ii permitea locomotivei sa atinga o "iuteala
maxima" de 126km/h, detinand recordul de viteza pe reteaua CFR pina
in anul 1969, cand este pusa in serviciu prima locomotiva electrica
060 EA1 (V.max 160km/h).
Un element deosebit, caracteristic locomotivelor Pacific romanesti,
sunt cutiile de unsoare montate pe cele 8 fusuri de osie ale
tenderului. Este vorba despre o constructie speciala
realizata de catre inginerul G. C. Cosmovici ce constituie o inventie
cu totul deosebita, fiind preluata de multe fabrici constructoare de
material rulant cu traditie.
|

Primele
incercari s-au facut cu trenurile 177/188 care aveau un parcurs
zilnic de 278,2 km pe distanta Bucuresti-Predeal, fiind continuate
pe sectiile Bucuresti-Galati si Bucuresti-Constanta.
In anul 1922, date fiind bunele rezultate obtinute in exploatare,
constructia locomotivelor Pacific va fi reluata. Aceste locomotive
vor primi numerele in continuare, dar de aceasta data in functie de
formula osiilor : 231.04-231.090. Dintre cele 50 de locomotive din a
doua serie, 20 au fost livrate tot de catre J. A. Maffei , iar
restul de 30 de locomotive de catre fabrica Henschel & Sohn, Kassel.
Noile locomotive Pacific prezinta unele mici diferente constructive
din care mentionam: reducerea suprafetei de vaporizare la 310,614 mp
si majorarea greutatii aderenta la 50,92tf. In acest fel greutatea
locomotivei cu tenderul in stare de serviciu a crescut la 145,3tf.
|

In cursul vietii lor, locomotivele Pacific au fost repartizate doar
la trei depouri si anume: Bucuresti Calatori, Buzau si Iasi. In
general au fost alocate serviciului de calatori la trenuri rapide,
accelerate si personale pe sectii de remorcare cu declivitati mici:
Bucuresti-Pitesti, Bucuresti-Zimnicea, Bucuresti-Marasesti,
Bucuresti-Constanta, Bucuresti-Galati, Buzau-Ploiesti,
Buzau-Constanta, Iasi-Dorohoi etc. In ultimi ani de serviciu au
asigurat si tractiunea trenurilor rapide de containere si coletarie
pe raza regionalei Bucuresti.
Imediat dupa al Doilea Razboi Mondial s-a incercat folosirea
locomotivelor Pacific pentru remorcarea trenurilor de calatori si pe
liniile grele de munte cu declivitati importante.
Locomotivele Pacific CFR au fost livrate vopsite in negru, cu fremul,
bielele si rotile vopsite in rosu. Exceptie au facut doua
locomotive, vopsite in verde inchis. Este vorba despre 231.054, care
a fost expusa, ca o realizare de exceptie, de catre firma Maffei in
perioada iunie-octombrie 1925 la Expozitia Transporturilor din
Munchen. Locomotiva a functionat pana in anii 1970 – 1971, fiind
casata cativa ani mai tarziu.
Cea de-a doua locomotiva Pacific vopsita in verde a fost 231.066,
livrata astfel de catre fabrica constructoare Henschel&Sohn, Kassel,
pentru a celebra locomotiva cu numarul de fabricatie 19.000.
|

Initial, locomotivele Pacific au fost afectate exclusiv depoului
Bucuresti Calatori si au circulat pe liniile catre Constanta,
Pitesti, Galati si Marasesti.
Locomotivele Pacific, prin caracteristicile constructive, au facut
posibila remorcarea cu viteza corespunzatoare a trenurilor expres
internationale si indeosebi punerea in functiune a unor trenuri
expres romanesti.
In perioada dintre cele doua razboaie mondiale, Pacific-urile au
asigurat tractiunea unor trenuri rapide si accelerate de lux, cum ar
fi: Carpati Expres (1929), Carpati Pullman Expres (1929), Regele
Carol I (1932), Fulger Pullman Expres (1938), etc.
La data de 6 octombrie 1929 se pune in circulatie pe distanta
Bucuresti-Galati trenul "Dunarea Pullman-Expres", avand aceeasi
compunere ca si "Carpati-Pullman-Expres". Traseul in lungime de
260km era efectuat in 3h si 42min cu o viteza medie comerciala de
70,27km/h.
In fine, celebrul rapid 91 si 93, "Fulger-Pullman-Expres",
supranumit si "Trenul albastru", este pus in circulatie la data de
22 mai 1933 pe ruta Bucuresti-Constanta. Intregul traseu de 231km
era parcurs in 3h si 15min, realizandu-se o viteza medie comerciala
de 68 km/h. Trenul avea o singura oprire la Fetesti pentru
alimentarea locomotivei cu apa. Pentru eliminarea acestei opriri
s-au comandat Uzinelor din Resita un tender de tip nou cu o
capacitate de 35mc apa. Resita realizeza un tender de conceptie noua,
complet sudat, primul de acest fel la CFR. Aceste tendere vor primi
numerele 231.091-231.095. Prin eliminarea opririi in statia Fetesti
datorita acestui nou tip de tender, timpul de mers s-a redus la 2h
57min, realizandu-se o viteza comerciala de 78,3 km/h. In anul 1987
acelasi traseu era parcurs de trenul rapid 87 "Calatis" in 2h 30min,
iar in anul 2006 acelasi tren rapid "Calatis" parcurge aceeasi
distanta in 2h si 42min.
|

Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, locomotivele Pacific au fost
repartizate si depourilor Iasi si Buzau.
Anul 1970 inseamna inceputul declinului acestei serii de locomotive.
Dintre locomotivele disparute din parc in timpul razboiului este
cunoscuta numai soarta locomotivei 231.090, care a fost distrusa in
bombardamentele efectuate de catre aviatia aliata asupra
Bucurestiului, in 4 aprilie 1944.
Inceputul anilor ’70 insemna pentru CFR si introducerea primelor
trenuri de transcontainere. Exista informatii clare ca locomotivele
Pacific au remorcat in 1971 un astfel de tren catre Constanta. Fiind
o locomotiva de viteza se potrivea destul de bine unor astfel de
trenuri directe care nu au un tonaj foarte mare si care pe liniile
de campie se pot remorca destul de convenabil de o astfel de
locomotiva.
In iarna 1973-1974 a fost utilizata doar locomotiva 231.042 pentru
remorcarea trenului "Bulgaria Expres", pe distanta Bucuresti
Nord-Russe, iar in iarna 1974-1975 locomotiva 2213 pentru tractiunea
aceluiasi tren.
|

Se pare ca ultima
locomotiva "Pacific" CFR care a circulat in tara a fost 2213 din
parcul depoului Bucuresti Calatori, in iarna anilor 1974-1975.
In ziua de 28.10.1974 se aprindea focul in focarul locomotivei 2213.
A doua zi se montau felinarele, becurile, se alimenta tenderul cu
pacura, semne sigure ca locomotiva era pregatita pentru drum. In
seara zilei de 30.10.1974, la ora 20.35, "Pacific"-ul pleca din Gara
de Nord, invaluit in abur si fum, fiind prima cursa spre
Giurgiu!
Din pacate spectacolul nu a durat prea mult: ultimul drum al
"Pacific"-ului 2213 a avut loc in ziua de 10.01.1975. La ora 8.47
sosea in Gara de Nord ultimul tren remorcat de o locomotiva
"Pacific" CFR. Imediat dupa remizarea locomotivei se curata focul si
2213 este racita. In aceeasi seara, trenul "Bulgaria Expres" pleca
spre Giurgiu
remorcat de o locomotiva Diesel.
Remorcand un tren de prestigiu pana in ultima zi de functionare,
2213 incheie in mod demn epoca tractiunii cu abur la trenurile
expres pe reteaua CFR.
O alta locomotiva "Pacific" implicata intr-o lupta in timpul
razboiului a fost 231.072. Pentru a impiedica retragerea unui convoi
militar german catre
Brasov,
feroviarii romani au deraiat locomotiva amintita peste macazuri,
inchizand astfel ambele fire de circulatie in zona ingusta de la
Posada.
Din cele 90 de locomotive "Pacific" aflate odinioara in parcul CFR
nu mai exista in prezent decat doua: 231.050 si 231.065.
|

Locomotiva
231.050 a Muzeului CFR din cadrul CENAFER Bucuresti este in
patrimoniul cultural national si a fost restaurata si expusa in 1972
in Gara de Nord cu ocazia centenarului celei mai mari gari a
capitalei. Apoi a fost asezata pe un cupon de sina si expusa in
curtea depoului Bucuresti Calatori. Dupa 1989, odata cu
resistematizarea liniilor din cadrul depoului, locomotiva a fost
repusa pe sina si mutata. In 1997 cu ocazia aniversarii a 125 de ani
ai Garii de Nord 231.050 este din nou restaurata ca exponat static
si expusa alaturi de alte locomotive de valoare la peronul liniei 13
in gara. Apoi, prin grija unor pasionati si entuziasti feroviari cu
nucleul in depoul Dej Triaj, locomotiva 231.050 este transportata,
restaurata si expusa la depoul Dej Triaj unde se afla si in prezent.
|

Cea de-a doua
locomotiva, 231.065, facand parte din parcul rece al depoului
Buzau, in jurul anului 1980 a fost propusa la casare. A fost pusa pe
lista, fiind chiar martora la linia vecina cum erau sfaramate
celelalte reprezentante ale seriei (printre care si 2201-locomotiva
din capul seriei-primul Pacific CFR!). Cine stie, poate candva a
circulat chiar in dubla tractiune cu o locomotiva care acum dispare
pentru totdeauna chiar langa ea! Dar, in vremea aceea de plin avant
comunist planul la fier vechi trebuia realizat fara exceptie. Cu
eforturi deosebite, un feroviar pasionat a reusit sa convinga
divizia CFR Galati la vremea aceea (desi a fost amenintat cu
pierderea serviciului) ca locomotiva 231.065 este un exponat de
valoare si trebuie pastrat. Astfel, in 1980 locomotiva este stearsa
de pe lista de casari in ultimul moment si este transferata in
patrimoniul Muzeului CFR. Cu aceasta ocazie, locomotiva 231.065 este
expusa ca exponat static la poarta depoului
Buzau. Aici, locomotiva a stationat pana in primavara anului 1994
cand a fost scoasa din locul de expunere, locul ei fiind ocupat si
in prezent de un plug de zapada cu abur Henschel care, ca o ironie a
soartei, are atasat tenderul 231.095. Locomotiva 231.065 a fost
remorcata pana la uzina reperatoare Remarul "16 Februarie" din
Cluj-Napoca unde a efectuat o reparatie completa si a fost din nou
pusa in stare de serviciu. In 31 octombrie 1994, spre entuziasmul
tuturor, 231.065 a remorcat una din garniturile trenului aniversar
pe distanta Bucuresti-Giurgiu si retur. Apoi, fiind o locomotiva in
stare excelenta, ea a fost folosita la remorcarea trenurilor
turistice avand un nou depou de domiciliu:
Sibiu.
Incepand din iarna anului 2003, ea este transferata in parcul unei
societati feroviare de turism care o foloseste, din pacate destul de
rar, in acelasi scop turistic.
|



De
fiecare data, locomotiva "Pacific" impresioneaza pe oricine prin
eleganta formelor, zveltete dar si prin zgomotul pistoanelor
specific locomotivelor cu 4 cilindri, dar destul de rar intalnit la
celelalte locomotive cu abur din parcul CFR.
|
Reportaj realizat in colaborare cu
MUZEUL CAILOR FERATE
Multumiri Domnului
Mircea Dorobantu
Iulie 2010
|