|
Alexandru CALINESCU-ARGHIRA
Lucrarea -
“Deschidere”
Parcul Olimpic – Seoul 1987
„Opera realizata la Olimpiada Artelor de la Seul, cu
materiale naturale - pamant, iarba, apa, pietre de rau - isi trage
forta din marea puritate a liniilor inaltate catre cer, o adevarata
sfidare a legilor gravitatiei si aduce un plus peisajului,
integrandu-se totodata de o maniera simpla si armonioasa. Deplina
reusita a acestei opere ne da speranta si previziunea unui viitor
stralucit acestui artist sobru si original, a carui monumentalitate
este deja recunoscuta.”
Nicolas SCHOFFER, sculptor, membru al Academiei Franceze Paris
Insusi titlul,
“Deschidere” (“Opening”), subliniaza intentia artistului de a
transmite senzatia de miscare -senzatie care este din ce in ce mai
puternic exprimata in lucrarile recente. Cinetismul a marcat, de un
timp indelungat, preocuparea exprimarii artistice a acestui
sculptor, pornind de la cinetism virtual (lucrari realizate in urma
cu zece ani) si sfarsind cu lucrari si studii in domeniul
cinetismului potential.
Lucrarea intitulata
“Deschidere” (“Opening”), constructie monumentala realizata in anul
1987 si amplasata in Parcul Olimpic din Seoul, reflecta interesul
artisului pentru redarea senzatiei de miscare.
Jocul
pozitiv-negativ reda simbolistica formelor care amintesc de un parau
oriental in serenitatea diminetii. Pajistea neteda si oglinda de apa,
din forma negativa a compozitiei, sunt contrabalansate de tensiunea
arcului, care prin traiectoria acestuia conduce catre ideea
eliberarii spiritului.
Ante GLIBOTA,
Seoul 1988
|

|
M-am intalnit cu
unchi-miu, care era regizor, in Piata Amzei, zice: ce faci?
Peste o luna facem noi un simpozion?
Vii?
“Gata
domnule, vin.” Ce aveam eu de facut aici? Sa ma duc la scoala sa
iscalesc condica. Si uite asa din simpozioane am ajuns sa-l cunosc
pe Pierre Restany,
care era o mare personalitate a culturii franceze, din pacate a
murit. El a creat curentul Noul Realism, impreuna cu Yves Klein, cu
Jean Tinguely, ala care a facut fantanile, cum e cea de la Centrul
Pompidou-Beaubourg,
fantana aia care misca, cloncane, cu Niki de Saint Phalle…
La un
simpozion d-asta mai mic, am stat cu el de vorba, i-a placut ce am
facut si a zis: ramanem in contact, cand vii la Paris ne vedem si
m-am dus la Paris si am stat de vorba…si ne-am imprietenit ca sa zic
asa.
Si
stand acasa, frumos si bine, seara la televizor, suna telefonul,
Pierre Restany: nu vrei sa vii la Seoul? Cand am auzit, sa
innebunesc, ca la telefon era problematic. “Ce Seoul domnule? Lasa!
“Ai sa primesti invitatia si biletul pentru Seoul. “Domnule,
mie imi trimiti bilet pentru Paris.” Ca aveam pasaport pentru Paris.
Si intr-adevar, asa a fost, m-am dus la Paris si de acolo m-am
urcat intr-un avion si m-am dus acolo si am facut lucrarea….Cam asta
este pe scurt.
Deci practic am avut un noroc cu acest Pierre Restany.
De la care m-a mostenit Xuriguera, care m-a chemat la
Madrid. Atunci a
fost vorba de o lucrare mare la care nu trebuia sa muncesc mult,
cum eu sunt puturos, am zis ca daca tot muncesc astia, macar sa faca
ce vreau eu… Atunci mi-au pus iarba, mi-au pus pamant, mi-au pus
copaci, tampenii….
|

|
In Coreea n-am
lucrat cu niciun structurist, n-au facut niciun calcul... Nu stiau
nimic, de un tembelism rar intalnit.
Chestia era asa, aveam macheta si au facut-o la scara mare din lemn.
Si cand era asa, si cand era asa..., cand era oricum (cofragul
sculpturii)… Bai tata, daca unesti punctul asta cu asta si tragi o
linie si iei unghiul..., Bonjour. S-a rezolvat! S-atunci eu am facut
pe inginerul, am luat doua scaune, le-am adus acolo, am pus macheta,
asa, m-am uitat si ala cu macaraua cu un cablu plimba structura dupa
mine. Eu faceam asa, faceam asa (directii). N-au fost in stare sa-l
puna la unghiul la care vroiam eu, cu toate ca aveam o macheta.
Erau
chestiuni de clasa a saptea, s-atunci am pus-o eu la ochi si cand am
vazut eu ca-mi convine, am zis: “asa ramane domnule!” Si-au
intepenit-o si-au turnat beton.
Initial au sapat o gropa de patru metri adanca. Pe fundul gropii s-a
strans apa dupa ce a plouat si a batut musonul timp de-o saptamana
de-am crezut ca innebunesc.
Acolo, erau niste
dealuri, apa se aduna si se strangea la mine-n groapa aia. Dupa aia
am aflat ca acolo fusese pe vremuri groapa de gunoi. Si scoteau
carpe, porcarii… Au batut niste stalpi de beton ascutiti, lungi de
10 metri. In total au bagat 12 stalpi peste care au facut o
structura.
Initial au venit doi, s-au certat, am crezut ca se cearta cu mine,
un translator a zis ca nu.
Au tipat, au urlat, eu m-am suparat. Au zis ca nu se poate
face, ca o sa cada, nu poate sa stea asa. Si-am spus ca daca nu
sunteti in stare sa faceti, o sa cada, ..care-i problema…, cade,
cade!
Ce, o
fac eu? ...”Da buildingul ala de colo”, zic: ”cum e facut acolo?...
ca e nemaipomenit, ...pe ala l-ati putut face dar asta nu puteti.
“Si s-au pus la ambitie ..., au venit si altii…
Era o caldura. Si
aveam un bar in hotel. Pana la urma am facut-o.
|

|
Sunt
experiente intr-adevar… e cea mai mare experienta pentru mine, pe
atunci faceam lucrari d-astea de 2m, de 3m.
Cea mai mare a mea
fiind de 7m la Galati la un santier naval. Ca sa ajungi sa iti
comande o lucrare de 27m, aproape de 30m, de aici pana in poarta,
este mare diferenta.
Zic
eu: “cum dracu sa o fac eu pe asta?”
Era vorba sa fie
mai mica, dar in Parcul Olimpic erau niste morminte ale imparatilor
lor, care erau ca niste musuroaie. Foarte interesante.
Si ce
au facut, au luat un musuroi d-ala si-au taiat o felie, au pus
geamuri si veneai si te uitat.
E cu dus si intors.
E un mormant! L-au taiat cu totul ca sa vezi cum e inauntru…
Ei, si acolo, unde
trebuia sa fie lucrarea mea erau niste d-astea, de v-am zis, si au
zis: nu, ca aici e asa, ca e sacru, ca e aia.
Da, domnule, o faci mai mare? De parca o faceam eu!
Insa
este o experienta, adica nu mai esti sculptor, devii proiectant,
devii arhitect. Dadeam cu mana ca tovarasu’ si aia faceau, veneau cu
camioane, cu excavatoare. Fondurile erau nelimitate, aveau la bani
de n-aveau ce sa faca cu ei.
Era Parcul Olimpic,
asta a fost in 1987, si dupa aia, in 1988 ne-au chemat la inaugurare,
a doua oara, la Olimpiada. N-am avut niciun stres domnule, ca era o
distractie noaptea prin baruri de n-aveam treaba. …Domnule, nu stiau
ce sa faca cu banii.
|

|
Lucrarile sale sunt dominate de o inclinatie nativa catre
arhitectura in majoritatea cazurilor bazata pe o tehnica de asamblaj.
Este mai degraba un dialog constant cu pamantul, cerul si lumina, in
consecinta o adaptare foarte personala a spatiului natural dat,
acolo unde relieful topografic convoaca, printr-o ambianta
particulara, o noua perceptie a spatiului deschis.”
Gerard XURIGUERA, critic de arta
|

|
Domnule, eu m-am
gandit ca este o deschidere, dealtfel si titlul “Opening”, eu nu
stiu engleza. Nu stiu daca am pronuntat bine. E o bucata de pamant
care se ridica uita asa in sus, ca un lant, iar dedesupt ai apa si
pietre de rau. Si deasupra se deschide cu iarba cu tot. Deci este un
pozitiv si un negativ, ce este afara este negativ in pamant.
O
deschidere, deschidere pe care poti s-o iei cum vrei, deschiderea
Coreei catre lume, deschiderea Olimpiadei.
O deschidere in
toate directiile,…atat.
|

|
Bineinteles ca atunci cand m-am intors de acolo, m-au luat astia la
intrebari, deoarece Cabinetul doi a dat dispozitie, ca nimeni sa nu
participe la Jocurile Olimpice de la Seoul, care erau in Coreea de
Sud, decat cu sportivi, sa nu-i deranjam pe cei din nord.
Adica sa nu cumva
sa faca unul ca mine vreo sculptura ca era nasol. Povestea are haz,
acum, in felul ei.
Presedintele olimpic de acolo, s-a gandit sa trimita o multumire
tuturor tarilor participante, printre care si Romaniei si a trimis
la Ministerul de Externe o multumire, ca sculptorul Arghira a venit
sa faca nu stiu ce acolo. La care externele habar n-aveau cine sunt
eu si aveau dreptate. Asa au intrebat Ministerul Culturii, care nici
ala nu stia nimic. S-atunci Ministerul Culturii a intrebat Uniunea
Artistilor Plastici, unde cineva, cu care eram eu prieten stia ca
m-am dus la Seoul…
Si cand m-am intors,
era o fetiscanca acolo care ardea gazul la uniune.
Acum
lucra la minister… si m-a chemat la minister si m-a luat la
intrebari. Am auzit ca... “Ce ati auzit?” Ca ati fost la
Seou! Zic: “daca ati auzit, asa o fi.” Pai dvs nu stiti ca nu
aveati voie? “Pai cine nu-mi dadea voie? Nu stiu nimic.” Si-am
facut un misto acolo. La care ea: dvs ati incalcat legile tarii.
Zic: “care legi?” Ca ati facut o lucrare acolo. Zic: ”da cine
v-a spus cam facut o lucrare? Sa mor daca am facut o ceva! Eram beat
de dimineata pana seara, stateam la carciuma, si aia o faceau,
pentru asta ma acuzati pe mine acum?” Aia innebunea!
Pai si cum ati ajuns acolo?
Cum ati facut lucrarea acolo? “Am
avut o macheta, am dat macheta.” Aaaa, ati plecat cu o macheta?
Zic: “da.”Foarte rau. “De ce?” Pai zic: “nu, stati putin,
macheta mi-am cumparat-o.” Ca asa era o chestie, ca sa ai stampila
de vama, o bagai la fondul plastic cu o suta de lei si ti-o
cumparai, iar ei opreau 15%.
Apoi te duceai si iti luai banii mai tarziu, ca erau banii
tai.
Zic:
“eu am avut stampila de vama, toate hartiile in regula.” Zic:
“care-i problema?” Pai da, dar dvs. nu aveati voie sa fiti acolo.
Am uitat sa va spun, ca eu cand am ajuns acolo pe aeroport la
coreeni, ne-au bagat pe astia din tarile socialiste intr-o camera,
unde erau niste banci ca de scoala, unde am completat un formular,
ne-au facut niste poze la perete din fata si din profil si ne-au dat
cate un rahat din ala cu un lant de gat.
Acolo scria in
coreeana, ce scria acolo nimeni nu stia, ca toata lumea cand vorbea
cu tine, se uita la ecuson si exclama un sunet…
In
sfarsit, eu le-am spus: “mie nu imi puneti viza in pasaport.” Si
ne-a facut un pasaport separat, la toti, din hartie si pe el a pus
viza… S-atunci cand gagica asta era din ce in ce mai incisiva, eu am
zis: “auziti domisoara? Uite care-i treaba.” Am scos pasaportul si
am zis: “sa-mi arati si mie ca am fost in Coreea de Sud. Viza“
Pai si dvs cum ati plecat acolo? “Cu acordul dvs. “Cand plecai
in strainatate treceai pe la Uniunea Artistilor Plastici care era la
minister. Ei ziceau: da domnule, nu lucreaza cu documente secrete, e baiat bun…
Si iti
dadea acolo si te duceai dracului… “Cu acordul dvs am fost plecat.”
Doamna sa faca pe ea cand a auzit. S-a speriat rau de tot. Cand am
vazut ca dardaie toata, i-am zis: “stati linistita doamna, ca nici
n-am fost la Seoul.” Si cu asta basta…, asta este partea anecdotica
a povestii.
Dar lucrurile se leaga…
|

|
La un moment dat
m-am intalnit cu Pierre Restany, zice: am sa-ti dau o veste
proasta.
Zic:
“s-o fi rupt sandramaua!” Zice: nu nu, e bine merci, dar acolo
unde era partea de pietre de rau, partea de jos adica, e
plina de cutii de conserve. Deci iata ca omul nu e obisnuit sa
ingrijeasca. A fost o tabara de sculptura acum ani de zile, din
lemn, la Sfantul Gheorghe, la Arcus. In fiecare an scoteau cate 2
butoaie de ulei, ulei de in si le dadeau cu ulei, si le ingrijeau,
iar dincoace cutiile de conserve…
Alexandru CALINESCU-ARGHIRA
12 Octombrie 2010
|

|
Arghira
- impresionanta forta a intregului…
Pe sculptorul
Alexandru Calinescu-Arghira il cunosc mai bine strainii decat noi.
“Paradoxul” are o explicatie foarte simpla: ani in sir s-a straduit
sa participe la cat mai multe tabere (simpozioane) de creatie
organizate in Occident sau in alte colturi din lume.
Organizatorii, in
schimbul intretinerii, a materialelor si preluarii cheltuielilor de
transport, se alegeau cu o serie de opere remarcabile, menite sa le
innobileze spatiile (parcurile, pietele, bulevardele). In plus, le
ramanea si sansa ca, in viitor, unii semnatari ai lucrarilor sa
ajunga artisti de faima – motiv in plus sa creasca numarul
vizitatorilor, al turistilor.
Astfel, de pilda,
in 1988, Coreea de Sud, pentru a spori interesul iubitorilor de
sport pentru Jocurile Olimpice ce urmau sa se desfasoare in capitala
ei – Seoul, a hotarat sa organizeze pe cateva zeci de hectare, un
Parc Olimpic.
Artisti din toate continentele l-au imbogatit cu o cununa de minuni
sortite sa infrunte vesnicia.
Una dintre cele mai
monumentale lucrari (inalta de 7.6m, lunga de 25m si lata de 5m,
incorporand cateva sute de tone de ciment, fier, pietre de rau
etc.), intitulata “Deschidere”, ii apartine lui Arghira.
Semnificatia simbolica este limpede: nimeni nu trebuie sa se
limiteze la universul propriu, datoria oamenilor este sa priveasca
mereu in jur, spre Pamantul si Cerul celorlalti, altfel universul
uman este stirbit si vaduvit.
Din
fericire, si in Romania, sculptorul a cioplit cateva lucrari de
certa valoare:”
Orizont vertical”
(parcul Magura-Buzau) si “Interferentele” din Saliste si cele din
Braila…
…Sculptorul
Alexandru Calinescu-Arghira este un sculptor modern, vesnic
nelinistit si supus neastamparului creator care, in linii, suprafete,
colturi si volume inspirate, intruchipeaza idei cu subtile
incarcaturi simbolice.
…Privindu-i
lucrarile, chiar prin intermediul fotografiilor, ai revelatia unei
certe si puternice personalitati creatoare.
M. AUGUSTIN –
Ziarul Dreptatea, decembrie 1993
|
 |

|
|